Nytt håp for bensinbilen: Tyskland og Italia går mot EUs lovforslag.
Nytt håp for bensinbilen: Tyskland og Italia går mot EUs lovforslag.
Nytt håp for bensinbilen: Tyskland og Italia går mot EUs lovforslag.

Nytt håp for bensinbilen: Tyskland og Italia går mot EUs lovforslag.

EUs lovforslag om å forby salg av bensinbiler i 2035, har i siste sekund møtt på motstand fra Italia og Tyskland. Samtidig sier Formel 1 at de aldri vil bli elektriske.

Lovforslaget som ble lagt fram av EU i fjor, innebar at alt salg av biler med bensin og dieselmotor skulle bli forbudt i EU fra 2035. Lovforslaget har vært ute på høring og en første avstemning ble gjort like etterpå uten innsigelser, noe som gjorde at EU-parlamentet offisielt godkjente det forrige måned. Men det gjenstår fortsatt en offisiell signering, og nå har representanter fra Tyskland og Italia sagt at de ikke kan gi sin godkjennelse til det hele, uten at EU-kommisjonen gir fritak for biler og nyttekjøretøyer som bruker klimanøytralt syntetisk drivstoff (såkalt e-fuel).

- Vi trenger e-fuel siden det ikke er noe alternativ hvis vi ønsker å operere vår kjøretøyflåte på en klimanøytral måte. Vi må holde alle teknologiske løsninger åpne og bruke dem. Jeg skjønner ikke denne kampen mot bilen og hvorfor folk ønsker å forby visse teknologier, uttalte den tyske transportministeren Volker Wissing til ARD.

Dette synet deles av flere bilmerker. Både BMW, Porsche, Stellantis, Hyundai og Toyota er blant merkene og konsernene som mener det er feil å bare gå for en teknologi, og mener en multi-energi plan som involverer både batteri, forbrenningsmotor og hydrogen er en mer fornuftig strategi. I tillegg har nasjoner som Polen og Ungarn også uttrykt sin misnøye med EUs plan om å forby alt salg av biler med forbrenningsmotor fra 2035.

Også i Formel 1 er det motstand mot å gå over til helelektrisk drivlinje, og administrerende direktør for Formel 1 (Formula One Group – som er ansvarlig for promoteringen og utøvelsen av sportens kommersielle rettigheter), Stefano Domenicali uttalte til den italienske avisen Il Sole 24 Ore, at det aldri kommer til å dukke opp en helelektrisk Formel 1 bil på startgriden. «The sport will never go electric” var hans klare ord, samtidig som han understreket at Formel 1 kom til å nå sitt mål om å bli klimanøytrale gjennom å bruke e-fuel. Her vil nok også Formel 1 sin Saudi-arabiske partner Aramco spille en viktig rolle.

Domenicalis logikk går også ut på at det store flertallet av verdens bilpark kommer til å ha forbrenningsmotor i all uoverskuelig framtid, og at e-fuel således kan hjelpe til å med å oppnå nullutslipp uten at man «trenger å kaste vekk hele verdens bilpark som allerede eksisterer».

Det er altså fortsatt håp om å kunne nyte entusiastbilen med bensinmotor i tiårene som kommer, og det attpåtil med helt ren grønn samvittighet. I hvert fall hvis Tyskland og Italia får gehør for sine syn av EU-kommisjonen i de videre forhandlingene.