10 Sportsbiler på budsjett - Audi TT
10 Sportsbiler på budsjett - Audi TT
10 Sportsbiler på budsjett - Audi TT
10 Sportsbiler på budsjett - Audi TT

10 Sportsbiler på budsjett - Audi TT

10 Sportsbiler på budsjett - Audi TT

100.000 kroner. Hva slags sportsbil får du for den prisen? En sportsbil som er gøy å kjøre, med spenstige kjøreegenskaper, kult design, manuell kasse og to dører. Svaret kan overraske, for det er mange flotte alternativer å velge mellom. I denne serien skal vi se på flere ulike kandidater. Denne gangen drar vi frem noe av det som virkelig satte Audi på kartet, nemlig Audi TT.

TT ble først presentert som en konseptbil i 1995 under Frankfurt Motor Show. Designet ble betegnet som modig og moderne, med runde linjer og fangere som var mye mindre markerte. Den første produksjonsbilen rullet ut av fabrikken og var til salgs i 1998. Bilen var bygget på Volkswagens A-platform som blant annet Volkswagen Golf og Skoda Octavia også var bygget på. TT kunne du få som både forhjulstrekker og med Audis velkjente Haldexbaserte Quattro-system. Foran sitter det montert en 1,8 liters bensinmotor med turbo. De første modellene yter 180 hestekrefter, noe som er ganske friskt. Om du ville ha litt mer spark i baken kunne du få en utgave med 222 hestekrefter. På denne monterte Audi blant annet en større K04 turbo, en ekstra intercooler på førersiden, smidde råder og doble eksosrør bak.

VR6 har vært et merke ethvert VAG-produkt med stolthet kan bære og i 2003 fikk også Audi TT en VR6-motor montert i fronten på det runde karosseriet. Et beist av en 3,2 liters V6 motor som på toppen av effektkurva si produserer hele 247 hestekrefter var nå et motorvalg om du skulle kjøpe en Audi TT ny. På samme tid hadde Audi vært nødt til å gjøre en del forandringer på TT, etter søksmål som følger av en del uheldige hendelser i høy fart med de tidlige modellene. Det var problemer med at hekken løftet seg i høye hastigheter og etter en rekke ulykker i skarpe svinger i over 180 kilometer i timen, ble det avgjort at mer understyring var noe av løsningen. Derfor ble understellet endret, en vinge for å redusere hvor mye hekken løftet seg, ESP (Electronic Stability Programme) og ASR (Anti Slip Regulation) ble montert.

Hva skal man se opp for?
Når det kommer til Audi TT er det til enhver tid mye å velge i på forskjellige norske salgssider for biler. Alt fra den første generasjonen med forhjulstrekk til ganske nye utgaver kommer du godt ut med et budsjett på 100.000 kroner.

Instrumentpanelet er noe av det mest vanlige at folk har problemer med på Audi TT. Intervallene på å bytte registerreim og vannpumpe er ifølge Audi 120.000 kilometer, men det har vært tendenser til at dette er for langt, og at man heller bør bytte tidligere. Om du skal kjøpe en TT er det viktig å sjekke at dette er gjort innenfor intervallet, slik at du slipper dyre kostnader om registerreima ryker.  Coiler er det heller ikke uvanlig at ryker, dette kan du sjekke ved å høre på tomgangen på bilen. La den stå på tomgang og hør etter om den har ujevn tomgang eller feiltenner. En slik coil er ikke nødvendigvis vanskelig å bytte, men kan være kostbart.