10 Sportsbiler på budsjett - BMW 3-Serie E36
10 Sportsbiler på budsjett - BMW 3-Serie E36
10 Sportsbiler på budsjett - BMW 3-Serie E36

10 Sportsbiler på budsjett - BMW 3-Serie E36

100.000 kroner. Hva slags sportsbil får du for den prisen? En sportsbil som er gøy å kjøre, med spenstige kjøreegenskaper, kult design, manuell kasse og to dører. I denne serien skal vi se på flere ulike kandidater. Denne gangen skal vi se nærmere på en litt annerledes kandidat, nemlig BMW 3-Serie, nærmere bestemt E36.

BMW 3-Serie
De som har lest denne spalten har sikkert lagt merke til at det i stor grad har vært sportsbiler med to dører som har vært kandidatene så langt. For BMW har det derimot i lang tid vært tradisjon med å pakke de sportslige kjøreegenskapene og motorene i litt større sedaner. Dette startet med E30, hvor du for første gang fikk bilen som M3. Vi skal derimot ta en nærmere kikk på etterkommeren, E36, som ble lansert i 1990. BMW forandret på E36 deres klassiske design med fire enkeltstående lykter i fronten med et mer moderne design. Som tidligere 3-serier fikk du levert også denne som både coupe, cabriolet lagd av både BMW selv og firmaet Baur, sedan og stasjonsvogn. Det nye derimot var at den kom i en innstegsmodell kalt Compact. Denne ser forfra ut som en hvilken som helst E36, men bakenden er formet som en hatchback og er derfor mye kortere. Det ser rett og slett ut som om bilen har blitt sagd av ved bagasjerommet.

Det var ikke bare utseendet som fikk seg et løft, men også teknisk ble den mye oppgradert med blant annet multi-link bakstilling. Motoralternativene gikk fra 1,6 liters slagvolum på 98 hestekrefter og helt opp til BMW M3 med en 3,2 liters motor på hele 321 hestekrefter. På de nye motorene, som BMW kalte M50, fikk du fra 1993 et system kalt Single-Vanos som styrer hvor lenge ventilene er åpne. Ved høyt turtall forlenges perioden ventilene holdes åpne, som igjen øker effekten. På modellene med Single-Vanos er det åpningstiden på innsugsventilene som forandres jo høyere turtall du har.

ABS bremser og stabilitetskontroll, airbag til både sjåfør og passasjer er også utstyr du fikk på 3-serien, i tillegg til komfortutstyr som elektriske vinduer, elektriske speil, elektriske seter og air condition.

BMW 3-serie E36 er kanskje ikke den første bilen folk tenker på når de tenker sportsbil og selv om vi kanskje strekker sportsbil-konseptet litt langt med E36, er det likevel en bil du får med både to dører og manuell. Som sedan oppleves den også svært sportslig og ettermarkedet er gigantisk dersom du har lyst å modifisere bilen til både gatebruk og banebruk

Hva bør du se opp for?
Å få tak i en BMW E36 til under 100.000 kroner kan både være enkelt og vanskelig. Markedet varierer veldig og du må nok forberede deg på å sortere ut både 1,6l og 1,8l motorene dersom du ønsker en bil med litt guffe i. Som på svært mange andre 90-tallsbiler er rust den store synderen og da kanskje spesielt bakre kanaler og opphenget til differensialen. På modeller før 1994 er det et problem at vann kommer inn i rommet under frontruten der hjernen og alle styringsenhetene ligger. Dette kommer av dårlig forsegling fra fabrikk og kan skape problemer. I tillegg kan det også være lurt å sjekke at radiatoren er tett, da disse har en tendens til å sprekke når de er blitt noen år gamle.

Kanskje en ren sportsbil frister mer? Her kan du lese om Audi TT, Honda Prelude og BMW Z3.