10 Sportsbiler på budsjett - Honda Prelude
Finnes det noe deiligere 80s enn vippelykter?
10 Sportsbiler på budsjett - Honda Prelude

10 Sportsbiler på budsjett - Honda Prelude

100.000 kroner. Hva slags sportsbil får du for den prisen? En sportsbil som er gøy å kjøre, med spenstige kjøreegenskaper, kult design, manuell kasse og to dører. I denne serien skal vi se på flere ulike kandidater. Denne gangen skal vi se nærmere på Honda Prelude.

Honda Prelude
Honda er kjent for å ha klemt ut mye moro i liten innpakning og til særdeles overkommelige priser. Prelude er i så måte kanskje noe av det større og litt mer luksuriøse i Hondas sortiment, i hvert fall sammenlignet med Civicer og slikt. Prelude er en to-dørs sportsbil levert med tverrstilt rekkefirer og springer ut fra Honda Accord. Den kom på markedet i 1978 med to motoralternativer der standardutgaven på 1,6 liters slagvolum ga 80 hestekrefter. Kanskje ikke så voldsomt mye, men det var en lett bil på knappe 900 kilo. I tillegg fikk du en fet og veldig tidsriktig innpakning.

På andre generasjon Prelude, som kom i 1982, skjedde det store forandringer. Designet var totalt annerledes og hadde nå vippelykter og minnet svært lite om første generasjon.  Effekten og slagvolumet økte og du kunne få ALB (anti lock brakes) og elektronisk soltak. Klarer du å skaffe en 2 liters motor med 16 ventilers topp har du en relativt smidig og lett sportsbil med hele 160 hestekrefter, som er å anse som ganske brukbart fra en slik bil på midten av 80-tallet.

Fra det glade 80-tall
I 1987 var det igjen klart for en ny utgave av Honda Prelude. Denne fortsatte på designlinjen til forgjengeren, men var svært innovativ. Eksepsjonelt lite vindmotstand, kun levert med 2-liters motor og verdens første mekaniske firehjuls-styring montert i en masseprodusert bil. Elektronisk utstyr som elektrisk takluke, speil, vinduer, cruise control og air condition var også mulig å få montert på denne. For å senke panserlinjen måtte Honda tilte motoren 18 grader bakover, dette gjorde at panserlinjene var 30mm lavere på generasjon 3 enn generasjon 2, som en del av Hondas «engineless design». Effekten holdt seg ganske likt med andre generasjon, og med totalt 10 forskjellige varianter av 2-liters motoren varierte effekten fra 104 til 160 hestekrefter.

I 1991 skulle fjerde generasjon nok en gang forandre designet på Prelude totalt. Det var nå på tide at Preluden ristet av seg det klassiske 80-talls designet og kom seg opp i det moderne 90-tallet. Runde linjer, ingen vippelykter, en del høyere og rundere hekk samt et nesten romskipsaktig interiør var nå på plass. Dashbordet i bilen strakk seg fra fronten og ut i dørsidene og bak føreren. Dermed føltes det virkelig som du kledde på deg denne bilen. Firehjulsstyringen var nå elektronisk styrt og instrumentpanelet var felt inn i dashbordet og store deler av det var digitalt og belyst i deilige neonfarger. For første gang dukket det også opp noe av det Honda er mest kjent for, nemlig en VTEC motor. Med en slik VTEC motor kunne du få ut hele 200 hestekrefter i Preluden.

Alle fester har en slutt
Femte og siste generasjon Prelude var en mye mer nøktern bil enn sin forgjenger. Analoge instrumenter, interiør i tråd med andre Honda-modeller på samme tid, samt et design som var mye mer firkantet og trakk seg mer mot tredje generasjon. Som tidligere generasjoner var denne også levert med sving på bakhjula og VTEC motor(den kraftigste på 217 hestekrefter). Som de fleste sportsbiler på 90-tallet begynte likevel sikkerhetskrav og luksusutstyr å gjøre noe med vekten på bilen. På femte generasjon Prelude krøp den opp mot 1400 kilo. Smart understell, responsive motorer og girkasser som var bygd for å funke bra på aktiv kjøring gjorde likevel at femte generasjon føltes bra å kjøre.

Hva bør du se opp for?
Som på de fleste japanske biler fra 80 og 90-tallet er det uten tvil rust som er den store skrekken. Spesielt fjerde generasjon sliter mye med kanalrust bak på begge sidene og inne i hjulbuene. Fjerde generasjon sliter også med at den elektroniske firehjulsstyringa kan få problemer. Motormessig er disse bilene fra en gullalder fra Honda. Sterke, solide og slitesterke motorer som tåler, og ønsker, mye juling.