10 Sportsbiler på budsjett - Mazda MX-5
10 Sportsbiler på budsjett - Mazda MX-5
10 Sportsbiler på budsjett
10 Sportsbiler på budsjett - Mazda MX-5

10 Sportsbiler på budsjett

10 Sportsbiler på budsjett - Mazda MX-5

100.000 kroner.. Hva slags sportsbil får du for den prisen? En sportsbil som er gøy å kjøre, med spenstige kjøreegenskaper, kult design, manuell kasse og to dører. Svaret kan overraske, for det er mange flotte alternativer å velge mellom. I denne serien skal vi se på flere ulike kandidater. Forrige gang leste du om Toyota MR2, denne uken fortsetter vi med Mazda MX-5.

En legende blir født
I et designstudio i California på sent åttitall jobber designerne på spreng for å ferdigstille deres design i en intern konkurranse mellom Mazdas designstudio i California og Tokyo. På papiret ligger Tokyo godt an til å vinne, men det er helt til leiremodellen av Californias design blir presentert. Dette designet er det som senere blir kjent som Mazda MX-5 med internnummer NA, og som blir åpenbart for verden på Chicago Auto Show i 1989.

En totalvekt på knappe 960 kilo og en perfekt 50:50 vektbalanse er noen av faktorene som har gjort MX-5 til en av de mest anerkjente sportsbilene gjennom historien. På grunn av den lette vekten gjør det ikke noe at motoren på 1,6 liter yter knapt 120 hestekrefter på en god dag. Mazda har brukt tid på å sette sammen en bil som like godt egner seg på svingete veier i California, som på racingbanen. Skivebremser hele veien rundt, uavhengig fjæring med doble A-armer samt stabstag foran. En manuell girkasse bidrar til en sportslig kjøreopplevelse. Senere ble også NA levert med en litt større og noe mer kraftig 1,8 liters bensinmotor.

Redaktør for Refuel.no, Lord Arnstein Landsem, anser MX-5 NA som en av sine absolutte favoritter innen rimelige sportsbiler og sier følgende om MX-5:
«Jeg har kjørt mange fantastiske sportsbiler opp gjennom årene, og det man fort oppdager når man har kjørt en del bil på bane er denne universelle tommelfingerregelen: Jo lettere bil, jo morsommere er den å kjøre. De absolutt morsomste bilene jeg har kjørt som Caterham Seven og Ariel Atom har det til felles at de veier anorektisk lite. Det handler ikke om hestekrefter når man skal ha det moro i sving, det handler om lite vekt. En Mazda MX-5 blir kanskje frakjørt av en tysk statusbil med stor motor rett frem, men ingen av dem kan levere kjøregleden til en MX-5 opp Trollstigen. En MX-5 bringer frem smilet ditt selv i lovlige hastigheter, og det er det ikke mange andre biler som klarer. Jada, det finnes enda morsommere biler enn MX-5, og ja, den er ikke spesielt rask. Men det finnes ingen bil som leverer like mye kjøreglede til under 100.000 kroner. Og de triste sjeler som avfeier bilen som «frisørbil» uten engang å ha prøvd den, vet ikke hva de går glipp av. Men ikke stol på meg. Les litt hva andre publikasjoner som elsker sportsbiler har skrevet om bilen opp gjennom årene. Det er bare ros å finne. Som Jeremy Clarkson sa det: “The fact is that if you want a sports car, the MX-5 is perfect. Nothing on the road will give you better value. Nothing will give you so much fun.” Og det er stikkordet her: Moro! Ingen annen bil i denne prisklassen gir deg et like stort glis om munnen hver gang du kjører den. Gå for en NA, da den veier minst. Hvert kilo teller!»

Den øyelokkløse broren
I 1999 kommer andre generasjon av MX-5, også kalt NB. Designet har på denne modellen blitt mye mer moderne og har fått mange likhetstrekk med Mazdas FD RX-7. Men på NB har vippelyktene, som så mange finner sjarmerende på NA, måtte vike for mer moderne lykter. Selv om NB er litt mer aerodynamisk enn NA veier den også mer. Basismodellen av NB veier hele 1000kg, 40kg mer enn NA. De fleste ble levert med 1,8 liters bensinmotor som dyttet den opp til 60 mph på 7,9 sekunder, 0,3 sekunder saktere enn storebroren.

Hva skal man se opp for?
MX-5 produseres enda og har vært gjennom NC og er nå på ND i internnummer. Disse er dog langt over vår grense på 100.000 kroner. I prisklassen 0 til 100.000 kroner ligger det ofte flere gode eksemplarer av både NA og NB MX-5 til salgs. Ved kjøp er det lurt å sjekke rust slik som på alle 90-talls japanske biler, spesielt bakre del av kanalene er utsatt. Det er også vanlig at tidligere eiere har brukt rammen under bilen til å jekke på og det tåler disse bilene svært dårlig. Da forsvinner mye av den langsgående stivheten i karosseriet, som er noe av MX-5s klare fordel.
På ettermarkedet er det også uendelige muligheter til motoroppgraderinger, understell, dekk, bremser og interiør. MX-5 er elsket både som klin original og mega-modifisert. En annen fordel med disse bilene er den svært gunstige deleprisen både på ettermarkedsdeler og slitedeler. Dette gjør livet som entusiast svært økonomisk også etter kjøpet av bilen er gjort.