1000 hk! 1000 kg! For gatebruk!
1000 hk! 1000 kg! For gatebruk!
1000 hk! 1000 kg! For gatebruk!

1000 hk! 1000 kg! For gatebruk!

Nye Vanwall Vandervell er ren råskap. Men bak kulissene lurer en kommende rettssak.

Det er nok ikke så altfor mange som lenger husker det legendariske Formel 1 teamet Vanwall fra Storbritannia. Teamet ble historisk da de ble det første britiske teamet som vant en VM-runde av Formel 1 mesterskapet i 1957, og ble enda mer historiske da de i 1958 tok hjem det første konstruktørmesterskapet i Formel 1. Men grunnlegger Tony Vandervell sin helse var på hell, og teamet dukket kun opp noen få ganger i 1959 og 1960, før eventyret var over.

Vandervells formue kom fra lisensproduksjonen av lager til bilmotorer (kalt Thinwall), og på 60-tallet ble det hele kjøpt av tyske Mahle, inkludert rettighetene til navnet. I 2012 kjøpte så Iain Sanderson rettighetene til navnet Vanwall, og Vanwall Group som de i dag heter, offentliggjorde i 2020 at de ville bygge seks nybygde biler, nøyaktig lik Formel 1 bilene fra 1958, og komplett med FIA HTP (Historical Technical Passport), slik at nye eiere kan delta med de i historisk racing.

Men andre liker også Vanwall-navnet, inkludert rumenske Colin Kolles, en tannlege som satte opp sitt eget team ByKolles i det tyske Formel 3 mesterskapet i år 2000. I 2005 ble han managing director for Formel 1-teamet Jordan, og ble raskt kjent for sin nådeløse lederstil. Han forlot teamet i 2009 (da kjent som Force India), og har siden vært involvert i sportsvogn-racing med ByKolles-teamet. Han viste tidligere i år sin nye hypercar for de nye sportsvogn-reglene som han håper vil få grønt lys av FIA for å delta i WEC-mesterskapet neste år, og mange ble overrasket da de så det stod Vanwall med store bokstaver på siden av den. Nå har man vist fram gateversjonen av denne, komplett med tyske skilt, som er ment å vise at den er godkjent for gatebruk (uten at det er bekreftet). Dens navn? Vandervell 1000.

En rettssak om navnebruken vil garantert finne sted, siden Vanwall Group i England, ikke akkurat er storfornøyde over navnevalget. Men det bør ikke gå utover interessen for selve bilen, for den er mildt sagt brutal. Mens raceversjonen er begrenset til 680 hk fra sin 4,5-liters Gibson V8 og en minimumsvekt på 1030 kg, trenger ikke gateversjonen bry seg om slikt.

For gateversjonen leverer nemlig ifølge ByKolles 1000 hestekrefter! Fordelt på 1000 kg. Det er en 1 hestekraft per 1 kilo! Et spinnvilt vekt/effekt forhold. Firehjulstrekk er på plass for å fordele kreftene, men utover dette er det lite med konkrete fakta på dette stadiet. Teamet må kunne fremlegge bevis på at de kan produserer biler godkjent for gatebruk for å få grønt lys av FIA til å delta i WEC, og denne bilen er et forsøk på akkurat det.

Får man grønt lys av FIA, er det fortsatt uvisst om man kan delta i WEC under Vanwall-navnet, siden det som nevnt brygger opp til en rettssak om akkurat det. Med andre ord er det veldig mye som ikke er klart eller bekreftet ennå, verken om bil, navn, godkjennelse av FIA og om det i det hele tatt blir noe av en gateversjon. Men blir det det, så kan det se ut som vi får en særdeles rå hyperbil. 1000 hk. 1000 kg. Det er seriøse tall.