150-liters totakts V12 diesel og trekk på alle 12 hjul, her snakker vi brutal maskin!
150-liters totakts V12 diesel og trekk på alle 12 hjul, her snakker vi brutal maskin!
150-liters totakts V12 diesel og trekk på alle 12 hjul, her snakker vi brutal maskin!

150-liters totakts V12 diesel og trekk på alle 12 hjul, her snakker vi brutal maskin!

Det perfekte kjøretøy for alle doomsday-preppere?

Det finnes mange brutale bil og truckbygg der ute, og ett av de voldsomste noensinne laget kommer fra Russland i form av en diesel-elektrisk 12x12 truck med lokomotiv-karosseri og en totakts 150-liters V12!

Doningen oppstod i 2002 da Kolomna Lokomotiv-verksted fikk en ordre fra det russiske forsvarsdepartementet om å bygge en ultra-heavyduty off-road maskin med multi-aksel oppsett. Det høres uskyldig nok ut i utgangspunktet, men Kolomna gikk virkelig inn for oppgaven, og mente at oppgaven kunne løses ved å ta utgangspunkt i en av forsvarets gedigne MAZ-547 12x12 (en voldsom seks-akslet truck bygd for å frakte den 38 tonn tunge RSD-10 Pioneer raketten med atomstridshode) for så å kombinere denne med et Kolomna DM62 «Mashka» lokomotiv!

Man startet ved å fjerne motoren og girkassen fra MAZ-547 trucken da dens 38,9-liter store dieselmotor ble ansett som altfor puslete for gigamonsteret man skulle lage. Istedet tok man 14D40 motoren fra lokomotivet (som også donerte sitt karosseri til skapningen), en enorm to-takts V12 diesel på 150,6-liter og 1970 hestekrefter. Krefter som igjen ble ført til en 1300 kilowatt DC generator hentet fra lokomotivet. Den sendte så strøm til tolv 80-hesters motorer montert på hvert sitt hjul, hvor alle kunne styres uavhengig av hverandre. Solide fakta er vanskelige å finne, men visstnok var dette styresystemet automatisk i form av et særdeles komplekst hydraulisk oppsett.

I det hele tatt var ideen om å kombinere en 12x12 truck bygd for å frakte atomraketter med et enormt lokomotiv ingen praktisk ide, og allerede på første prøvetur gikk ting galt. Nøyaktig hva som skjedde er uklart, men ifølge ulike kilder ramlet det av hjul, mens det rant hydraulikkolje fra ulike lekkasjepunkter. Ikke lenge etterpå ble doningen montert på statiske aksler, malt i sin originale lokomotiv-farge og montert på utstilling utenfor Kolomna sitt VNIKTI institutt, hvor den mest sannsynlig befinner seg den dag i dag.