30-års gaven – 1986 Alfa Romeo 75 QV V6
1986 Alfa Romeo 75 QV
30-års gaven – 1986 Alfa Romeo 75 QV V6

30-års gaven – 1986 Alfa Romeo 75 QV V6

Da Magnus fylte 30 år ble ringen sluttet, og han kjøpte en flott Alfa Romeo 75 i gave til seg selv.

Magnus Skjølsvik Svendsen har gjennom hele livet vært Italofil, og det hele kan spores tilbake til da han var tre år gammel. På det tidspunktet eide hans far en Alfa Romeo 33 med trimmet boxermotor, noe Magnus beskrev som en racerbil. Videre påvirkning kom da han skulle øvelseskjøre. Da øvelseskjørte han nemlig i farens Alfa Romeo GTV 916 og da var det gjort. Som førstebil ønsket Magnus seg en slik Alfa Romeo 33 som faren hadde da han var liten gutt, men etter mye leting endte han med en svart Alfa Romeo 75 Twin Spark, kjøpt i Trondheim.
- Den hadde det jeg trengte. Morsom, moderne, samtidig som den hadde litt plass. Det gikk bare et lite år før jeg kjøpte enda en, også denne med twin spark-motor. Etter hvert solgte jeg den første jeg hadde kjøpt og beholdt den siste Twin Sparken. Den endte dessverre som kondemnert etter en kollisjon. Etter dette var det en lenger pause fra å eie gammel entusiastbil, forteller Magnus som likevel holdt seg til det Italienske merket som bruksbil i form av blant annet Alfa Romeo MiTo, Giulietta og 159.

Se video: 1963 Alfa Romeoalfa romeo giulia Sprint Speciale

En kveld lå Magnus på jobb ute i Nordsjøen. Ute var det et forferdelig uvær som gjorde at de ansatte denne gangen var værfast ute på jobb den aktuelle romjula. Tida gikk sakte og tankene om Alfa Romeo dukket opp for første gang på en god stund. Litt spontant bestemte Magnus seg og kjøpte en Alfa Romeo GTV V6 TB (Tubo Benzina) i Tyskland. En bil han beskriver som veldig flott. Den ble satt i stand, registrert og brukt en stund, blant annet på Nurburgring. Den ble så solgt og pengene ble satt til side for et nytt bilprosjekt.
- Da jeg nærmet meg 30årsdagen min så ville jeg bruke pengene på en bil i gave til meg selv. Jeg gikk mange runder med meg selv for å finne ut om jeg ville ha to-dørs eller fire-dørs og om jeg ville ha rekkefirer eller V6. Jeg endte etter hvert på at jeg ville ha V6, men GTV V6 var blitt for dyrt på det tidspunktet og Alfa Romeo Giulia og Berlina ble for gammelt for meg. Plutselig dukket Alfa Romeo 75 opp i hukommelsen min og ringen ble endelig sluttet. Jeg fant så, etter tips gjennom noen bekjentskaper, en fin Alfa Romeo 75 QV med 2,5 liters V6 i Sverige, sier Magnus entusiastisk.

Alfa Romeo 75
I 1985 ble Alfa Romeo 75 lansert og er med det den siste modellen Alfa Romeo bygde før Fiat tok over det historiske bilmerket. Alfa Romeo 75 er bygd litt annerledes enn de fleste sedaner, med transaksel hvor en femtrinns girkasse står montert sammen med differensialen bak på bilen. Dette sammen med en «de Dion»-aksel bak og stabilisatorstag foran, var målet at Alfa Romeo 75 skulle ha optimale kjøreegenskaper og vektfordeling. Det var en rekke motorutgaver å velge i, alt fra 1,6 liters bensinmotor, 2 liters twin spark bensinmotor til 3 liter V6. Du fikk også to utgaver av en turbodiesel bygd av VM Motori.  Alfa Romeo 75 ble benyttet også i racing, og i den sammenheng ble 500 eksemplarer av «Turbo Evoluzione» bygd i 1987 for å møte gruppe-a regelverket. Alfa Romeo 75 kan på flere måter regnes som en suksess med rundt 387.000 eksemplarer bygd på de syv årene bilen var i produksjon. 1. Generasjon 75 V6 QV er den det er produsert færrest av med unntak av Evoluzione. Kun like over 3000 eksemplarer.

Les også: 10 Sportsbiler på budsjett - Alfa Romeo GTV

Velholdt entusiastbil
Magnus beskriver Alfa Romeoen han reiste for å kjøpe som veldig velholdt. Den bar preg av å ha blitt behandlet fint de 108.000 kilometerene den hadde kjørt på det tidspunktet, og var så fin under at Magnus ikke klarer å skjule entusiasmen når han forteller om det. Det ble gjort en avtale og Magnus dro lykkelig hjem med en Alfa Romeo 75.

- På det tidspunktet var det en ganske original bil, sett bort fra noen andre felger som sto på. De originale fulgte heldigvis med. Den hadde blitt hulromsbehandlet så kanaler, dørfalser og skjøter var i kjempefin stand. Sett bort fra at noen hadde polert bilen litt mye, så lakken var borte, og noe lakkrust som ble tatt, så var karosseriet i veldig bra tilstand. Siden den trengte litt jobb ble det også en hellakering, forteller Magnus om prosessen med å få Alfaen tilbake i sin tidligere stand.

Se video: Sportssedanen - 1973 Alfa Romeo Berlina 2000

Helt siden ungdomstiden har Magnus også vært interessert i banekjøring, noe som også kan spores tilbake til hans far. Derfor har det blitt noen oppgraderinger av Alfa Romeo 75en hans som er målrettet mot å få godt feste på bane. Blant disse oppgraderingene finner man et sett RSR coilovere, 30mm tykt stabstag foran, gateslicks, 105 serie casterstag-kuler, polygenforinger og et sett skiver og klosser fra Tar-Ox som er i original dimensjon, men med mer bitt.

- Planene jeg har fremover er å få enda mer kraft i bilen. Jeg har kjøpt en 3 liters V6 med programmerbart datasprut som skal inn i løpet av vinteren. Det skal øke effekten fra de 160 hestekreftene som nå er i bilen, til 210-220 hestekrefter. Jeg vil også bytte girkasse til en fra en bil med turbomotor med det samme jeg er i gang. Akkurat nå står det en Twin Spark girkasse i bilen som har 40% brems på diffbremsen. Så den er ganske fint satt opp for å kjøre litt på bane, men samtidig kunne bruke den til kiosken for å kjøpe is på søndager. Siden bilen er såpass romslig inni har jeg nå barnesete til minstemann i baksetet, så dette er den perfekte blanding av familiebil og entusiastbil, avslutter Magnus.