Dragbiler på snø
På samme tid drev gutta Jim Head og Mickey Rupp på med et rimelig sinnssykt prosjekt borte hoss RUPP. De bygde en snøscooter som ser mer ut som den hører hjemme på en dragstripe i ørkenen enn på snødekte sletter. I motsetning til Arctic Cat bygde de en rørramme fra bunn av, monterte doble belter på den og satte en 308cid(5 liter) V8 fra Ford med Gurney-Weslake topper som produserte 525 hestekrefter. Denne snøscooteren var estimert til å gå 150 mph eller 241 kilometer i timen.
I 1971 fortsetter kappløpet om å være raskest og Arctic Cat bygger Boss Cat 1. Den er utstyrt med en 800ccm Kawasakimotor. Denne ble i all hovedsak brukt til å flytte snøscooteren rundt omkring på løpsområdet. Det var først når løpet skulle i gang at den virkelige moroa begynte. Bak sjåføren, Dale Cormican, satt det nemlig en Turbonique. Dette er en liten turbinmotor som sies å ha et potensiale for 1000 hestekrefter. Turbonique-motorer ble også brukt under konvensjonell dragracing, men på grunn av farene og alle ulykkene ved bruk av denne ble de etter hvert forbudt. Problemet med den er at når sjåføren gir full gass og for eksempel mister festet og går av gassen, blir denne motoren en tikkende bombe. Når du da gir full gass igjen er det stor sjanse for at den eksploderer. Det var også det som skjedde da Dale Cormican i 1972 skulle prøve på ny rekord i Bonneville. På grunn av en sleng går Dale av gassen for så å gi full pinne igjen så fort han får tilbake festet. Dette resulterte i at snøscooteren eksploderte. Dale kom seg helberget ut, men Boss Cat 1 ble sprengt i filler. Den ble senere bygd opp igjen for å bli stilt ut hos Arctic Enterprises, men var dessverre en del av det som brant opp da bygget den sto i brant ned. I løpet av det drøye året Boss Cat 1 var i drift klarte den en ny verdensrekord på 126mph eller 203 kilometer i timen.