86 millioner kroner i fortjeneste på syv år
86 millioner kroner i fortjeneste på syv år
86 millioner kroner i fortjeneste på syv år

86 millioner kroner i fortjeneste på syv år

Ikke alle nybiler opplever store verditap, noe Lewis Hamilton kan bekrefte.

De fleste opplever at deres nye bil raskt faller i pris, slik at den bare etter noen få år har tapt seg titusener/hundretusener (alt etter hvor dyr den var i innkjøp). Men dette gjelder ikke nødvendigvis for alle biler og merker.

Italienske Pagani blir av mange feinschmeckere ansett som det absolutt grommeste på fire hjul, og prisene deretter. Lewis Hamilton – syv ganger verdensmester i Formel 1 – kjøpte i 2014 en ny Pagani Zonda 760 LH for den nette sum av 1,4 millioner Euro, sånn cirka 14 millioner kroner.

Men i løpet av årene som har gått har britiske Hamilton blitt stadig mer opptatt av miljøet, og har nå funnet ut at han vil selge alle sine biler som er rene bensinbiler, slik at han kun skal ha helelektriske og/eller hybridbiler i garasjen sin.

Dermed ble hans Zonda diskret lagt ut for salg, og ifølge italienske Quattroruote ble bilen solgt i desember for 10 millioner Euro – 100 millioner kroner. Det betyr at i løpet av syv år tjente Hamilton 86 millioner kroner på å eie bilen. Det må sies å være hyggelig verdiøkning.

Som så mange andre Paganier er det en spesialmodell i 1 eksemplar det er snakk om, hvor bokstavene LH står for Lewis Hamilton. Den har en 760-hesters utgave av AMG 7,3-liters V12-motoren, koblet til en manuell kasse, og er lakkert i lilla-fargen som Hamilton er så glad i.

Som den velkjente motorjournalisten Harry Metcalfe (som i sin tid også eide en Zonda) skriver på Twitter:

Zonda prices are nuts.