Alfa Romeo 512: 225 hk per liter for over 80 år siden!
Alfa Romeo 512: 225 hk per liter for over 80 år siden!
Alfa Romeo 512: 225 hk per liter for over 80 år siden!

Alfa Romeo 512: 225 hk per liter for over 80 år siden!

Dessverre ble ingeniør Wifredo Ricart uthengt av Enzo Ferrari, og en fatal testulykke gjorde ikke saken bedre.

Historien skrives av vinnerne sies det. Således har Enzo Ferrari vært istand til å skape sin egen historie og sin egen myte, som på ulike vis har vært med å gjøre Ferrari til verdens kanskje mest berømte og kjente bilmerke. Enzo bygde opp sitt imperium fra bunnen av, og han var nådeløs mot enhver som kunne tenkes å stå i hans vei, det være seg representanter for konkurrerende team, men også racerførere, direktører, ingeniører eller ulike arbeidere som jobbet for Ferrari. En av de som ikke falt i god jord hos Enzo var spanske Wifredo Ricart, som Enzo klandret for at hans Scuderia Ferrari ikke lenger fikk drifte Alfa Romeos fabrikkteam, og det er sannsynligvis mye på grunn av det Ferrari skrev og sa om Ricart, at spanjolen ikke har fått den plass i bilhistorien som han fortjener.

Det er synd, for Ricart var et mekanisk geni, som i 1940 ferdigstilte Alfa Romeo 512. En racerbil bygd for den grommeste Grand Prix-klassen (det som fra 1950 het Formel 1), som hadde en 1,5-liters motor på 335 hk! Altså 225 hk per liter! I 1940! Det sier seg selv at en mann som klarte noe slikt ikke var noen enfoldig skapning.

Wifredo Ricart – navnet hans har som oftest vært skrevet feil, i Enzo Ferraris memoarer står han som Vilfredo Ricard – ble født i Barcelona i 1897, og bygde sin første racerbil i 1922, som resulterte i hans egen Ricard bil på Paris-utstillingen i 1926. Det førte intet sted hen, og på midten av 30-tallet jobbet han for et spansk firma som tok på seg ulike mekaniske oppdrag. Der møtte han ingeniør Ugo Gobbato. En genial italiener som i 1930 ble sendt til Spania for å overvåke utvidelsen av Fiat Hispania i Barcelona, og som i forbindelse med den jobben støtte på Ricard. Gobbato ble så kontaktet av det regjeringskontrollerte IRI i 1933, som jobbet med industriell rekonstruksjon, som gikk ut på å legge om italiensk industri til krigsindustri. Alfa Romeo ble underlagt statlig kontroll i 1933, og IRI plasserte Gobbato som sjef for Alfa Romeo. Det stolte italienske bilmerket var godt i gang med statens ønsker, og produksjonen av vanlige biler ble strupt, mens produksjonen av flydeler, flymotorer og militære kjøretøy blomstret.

Når det gjaldt flymotorer startet man på tjuetallet med å bygge engelske Bristol-motorer under lisens, men da den ellers briljante ingeniøren Vittorio Jano prøvde å lage en egen flymotor, var den langt unna Bristols sofistikerte luftkjølte stjernemotorer. Det medførte at Gobbato i 1934 flyttet Jano tilbake til kun biler og lastebiler, mens en annen av Italias mest geniale ingeniører ble hentet inn for å ta seg av flymotorene: Giustino Cattaneo, med en fortid hos Isotta-Fraschini. Men Cattaneo og Gobbato gikk dårlig overens, og snart dro Cattaneo videre for å sette opp sitt eget konsulentfirma. Hva nå? Ingeniører av Cattaneo og Jano sitt kaliber vokste ikke på trær, og Janos ego var for såret til å kunne vende tilbake til sin gamle stilling. Men Gobbato husket den spanske ingeniøren han hadde truffet i Barcelona, og sommeren 1936 startet Ricart i en konsulentstilling for Alfa Romeo.

Ricart var da 39 år gammel, og i tillegg sin tekniske begavelse, snakket han fem språk, og var dannet og sjarmerende. Som pilot hadde han vunnet flykonkurranser, og siden tidlig tjuetall hadde han designet og bygget flymotorer. Hans arbeidsmoral og tekniske innsikt gjorde at Gobbato raskt flyttet ham opp i systemet, og i april 1940 gikk Ricart over fra å være ansvarlig for dieselmotor-programmet til å få tittelen som Teknisk konsulent for General Management, samtidig som han ble sjef for den såkalte spesialprosjekt-seksjonen, samt design-seksjonen. Dette var programmer som innbefattet alt fra design av biler, lastebiler og fly, til eksperimentprosjekter, og Ricart ledet nå alt. I realiteten hadde Ricart for lengst startet på jobben, og allerede i mai 1938 ansatte han Orazio Satta Puliga som sin personlige sekretær og leder for spesialprosjektgruppen, fulgt av Giuseppe Busso som assistent og matematiker i januar 1939. Alfistier vil nikke anerkjennende til disse to ansettelsene, da de to skapte Alfa Romeos etterkrigsmodeller, fra 1900 og utover.

Men for folk flest var Alfa Romeo på 30-tallet mest kjent for Grand Prix racing, hvor de i starten av tiåret hadde vært den dominerende faktoren på racerbanene sammen med Bugatti, men fra 1934 og utover hadde de tyske merkene Mercedes-Benz og Auto-Union fullstendig dominert toppen av motorsport. Problemet var at Alfa Romeo var statsstyrt, og hvert nederlag skapte mer nasjonal frustasjon og ydmykelse, som igjen gjorde at Gobbato ble utsatt for stadig mer press. Hva kunne gjøres? Enzo Ferrari var mannen som fra 1933 hadde ledet Alfa Romeos racing-satsing gjennom sitt team Scuderia Ferrari, som deltok i Grand Prix løpene med Alfa Romeoer. Men år etter år med nederlag mot de tyske bilene, gjorde at Alfa Romeo i mars 1937 kjøpte 80 prosent av aksjene i Scuderia Ferrari, for så å stenge teamet. Samtidig skapte man sin egen racingavdeling, som i januar 1938 ble presentert som Alfa Corse. Enzo fikk tittelen som direktør for teamet, men hans autoritet var sterkt svekket. Ifølge mange kilder legger han skylden for det hele på nettopp Wifredo Ricart. Ferrari ble helt løst fra sin stilling hos Alfa Corse i 1939, hvoretter han skapte Auto Avio Costruzioni Ferrari det samme året.  I juli 1938 dukket den nye Alfa Romeo Tipo 158 opp, en bil som senere skulle bli særdeles berømt, og som mange har fått æren for opp gjennom årene, inkludert Enzo Ferrari. Han likte imidlertid dårlig å bli holdt helt utenom det som den nye spanske ingeniøren Ricart holdt på med, og han var ikke nådig når han mange år senere beskrev spanjolen:

«When he held out the right hand to shake, one felt an inert flesh, like that of a corpse”. Ferrari fortsetter med å fortelle historien om da man skulle teste Ricarts første egendesignete Alfa Romeo, Grand Prix-raceren Tipo 162 fra 1939 med 3-liters 16-sylindret motor. Der beskriver han hvordan bilen dreide på hjulene mot høyre når rattet ble vridd mot venstre, i en historie som tydelig er ment å latterliggjøre spanjolen. Dette var imidlertid ingen uvanlig hendelse, da det rett som det var hendte at mekanikerne som skulle sette sammen en bil for første gang for testing gjorde slike typer feil. De var uansett enkle å rette på, og absolutt ikke ingeniørens feil som ikke hadde satt sammen styremekanismen. Tipo 162 var rettet mot tyskernes største skyts, mens den mer vanlige Tipo 158 «Alfetta» var rettet mot 1,5-liters klassen som særlig de italienske merkene var opptatte av, og som de tyske merkene ignorerte. 162-motoren som Ricart designet var en 135 graders V16, med doble overliggende kamaksler, fire ventiler per sylinder, to-trinns kompressormating, to trippel-forgassere og ett særdeles uvanlig boring/slaglengde forhold på 62x62 mm, som gjorde slaglengden til den korteste noensinne sett på en Grand Prix-racer. Den ga heftige 490 hk ved 7800 omdreininger på benken våren 1940, mens testing av bilen startet i april 1940. Men akkurat når man hadde fått begynt å luke ut en del av de verste småfeilene, så gikk Italia inn i andre verdenskrig 10.juni, og programmet ble nedlagt.

Men før den tid hadde også Ricart laget en ny racerbil for 1,5-liters klassen kalt Tipo 512. Her var motoren en flat tolver på 1490 ccm med boring/slaglengde på 54x54,2 mm, og nok engang satte den korte slaglengden rekord. Med to-trinns forbedret kompressormating ga motoren vanvittige 335 hk ved 8600 omdreininger. Det betyr 225 hk per liter, som var uhørte tall den gang. Til sammenligning ga Colombos 1,5-liters rekkeåtter i den langt mer kjente Tipo 158 bare 152 hk per liter, og selv ikke Mercedes-Benz klarte mer enn 186 hk per liter i sin W165 med 1,5-liters V8 i 1939. Det betyr at Ricart satte rekordtall som var helt i en egen klasse, og som viser hvorfor mannen bør ha en mer fremtredende plass i bilhistorien enn det han har.

I motsetning til Tipo 162 som var ment for den største klassen, fortsatte man 512-programmet siden bilen var tiltenkt 1,5-liters klassen, og 12.september 1940 var det tid for den første testen med Alfas testsjåfør Consalvo Sanesi bak rattet. Men den midtmotoriserte bilen var ingen trivelig kjøreopplevelse, og Sanesi uttalte senere at selv om 512 hadde 100 hester mer enn 158, så kunne han allikevel kjøre Monza 2 sekunder raskere med 158. 512 var simpelthen særdeles vanskelig å kjøre under de innledende testene. Her skal det legges til at Sanesi overtok jobben som testsjåfør etter at den forrige testsjåføren – Attilio Marinoni – omkom under et krasj på motorveien i juni 1940 under testing med en ny modell. Enzo Ferrari skriver i sin selvbiografi at denne bilen var en 512 med en 158 motor, antagelig for å diskreditere Ricart ytterligere. Andre påstår at bilen var en 158 med 512 bakende (og muligens også fremre hjuloppheng). Men dette spiller egentlig ingen rolle, for Marinonis ulykke skyldtes uansett ikke bilens egenskaper, men det faktum at han frontkolliderte med en lastebil hvor sjåføren hadde sovnet.

Der stoppet 512-programmet, og Ricarts følgende prosjekter for Alfa Romeo (en lukket coupe med 162 motoren kalt Tipo 163, samt en flymotor kalt Tipo 1101 med 28 sylindre og 50-liters slagvolum på 2000 hk) kom aldri til serieproduksjon. For snart regnet bombene over både Milano og Torino, og deler og viktige biler ble flyttet i sikkerhet andre steder. Deretter kom kaoset med ulike fraksjoner og grupper som slåss om makten i gatene, og Ricart og hans team holdt seg beskjeftiget med planer for en ny prototypebil kalt Gazzella. Ricart klamret seg lojalt fast til Alfa Romeo helt til 31.mars 1945, da det ble tydelig at hans liv var i fare, som for så mange andre som hadde hatt viktige stillinger ved ulike fabrikker. Det var sikkert lurt, for 28.april ble Ugo Gobbato, mannen som hadde ansatt Ricart, skutt og drept i fabrikken av en ukjent gjerningsmann.

 

Etter krigen ble det aldri satset på verken personbilen Gazzella eller Tipo 162 motoren (sistnevnte kunne heller ikke brukes, da reglene gikk fra 3 liter til 1,5 liter i den øverste klassen). Tipo 512 motoren ville imidlertid passet perfekt til de nye reglene, men det var billigere og enklere å bare finpusse på Tipo 158 (som viste seg å være en riktig satsing, siden 158 og 159 ble enorme suksesser på racerbanen). For flymotorens del var også den umoderne i og med at jetmotorer åpenbart var fremtiden. Her ligger nok også kjernen til at ikke Ricarts tid hos Alfa Romeo er mer anerkjent. Ingen av hans prosjekter kom lenger enn til prototype-stadiet.

Vel tilbake i Spania begynte Ricart å jobbe for ENASA, ett statseid selskap som ble opprettet i 1950 for å produsere nyttekjøretøy. Men Ricart mente at Spania også ville ha nytte av et prestisjefylt bilmerke som kunne matche merker som Jaguar og Ferrari. Det resulterte i Pegaso, og det sier sitt om Ricarts omdømme når 25 av Alfa Romeo og Fiats beste ingeniører ble med til Spania for å bygge de fantastiske sportsbilene. En som imidlertid ikke var glad over nyheten om at Ricart skulle bygge biler som skulle konkurrere med hans egne var Enzo Ferrari. Som det står i Brock Yates sin biografi om Enzo Ferrari:

“There was no doubt what [Enzo] Ferrari thought when he heard [in 1951] that a Spanish lorry manufacturer was building cars fit to rival his. Ferrari had a long memory, and still smarted over his dismissal from Alfa Romeo before the war. He blamed this on a certain engineer [Wifredo Ricart], and in a famous outburst criticized this engineer's designs for an engine whose crankshaft 'revolved like a skipping rope,' and a racing car which was 'outdated, good only for scrap or a museum' (and moreover, killed its test driver)”.

Wifredo Ricart var ansvarlig for alle de fantastiske Pegaso-bilene på femtitallet, men måtte gå av fra sin sjefsstilling hos ENASA i 1959, etter påstander om at han var langt mer interessert i tekniske løsninger enn økonomiske realiteter. Noe som nok også ganske sikkert var realiteten… Ricart sovnet stille inn i sitt hjem i Barcelona i 1974.

Alfa Romeo museet er et av Europas beste, her kan du ta en titt!