Alfa Romeo tar farvel med V6
Giulia Quadrifoglio
Alfa Romeo tar farvel med V6

Alfa Romeo tar farvel med V6

Denne sommeren vil Alfa Romeo rulle ut de siste høyytelsesutgavene av Giulia og Stelvio med V6 i Amerika.

Den Italienske bilprodusenten Alfa Romeo er kjent for å ha lagd noen av historiens vakreste biler. De har også, om du spør de rette folkene, lagd noen av de mest fantastiske V6-motoren gjennom tidene. V6 Busso er for noen en blanding av høykultur og erotikk. Det er derfor noe sjokkerende at de nå kutter ut produksjonen av V6 sommeren 2024. Det er et skritt vekk fra forbrenningsmotorer og følger dermed den grønne linja Alfa Romeo har bestemt seg for å følge.
-  Dette er den siste sjansen til å eie en Quadrifoglio med kun forbrenningsmotor, når vi fortsetter vår metamorfose til en elektrifisert fremtid, men dette er ikke slutten på historien, sier Larry Dominique som har posisjon som visepresident i Nord-Amerikanske Alfa Romeo.

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio har en 2,9 liters V6 biturbomotor på 510 hestekrefter, 50/50 vektfordeling, aktiv aerodynamikk og en åttetrinns automatkasse. Den klarer sprinten fra stillestående til 100 kilometer i timen på 3,9 sekunder og stopper ved hjelp av karbonkeramiske bremser. Lansert som en utfordrer til for eksempel BMW M3, Mercedes-Benz C63 AMG og Cadillac ATS-V. Den satte deretter en tid på Nürburgring på bare 7 minutter og 39 sekunder. Denne ble forbedret med syv sekunder påfølgende år. Det er ingen tvil om at dette er en seriøs kjøremaskin.
- Muligheten til å bestille en 2024 Giulia Quadrifoglio eller Stelvio Quadrifoglio i Nord-Amerika vil ta slutt i utgangen av april 2024. De siste forbrenningsdrevne Quadrifoglio-modellene for USA og Canada vil forlate Cassino-anlegget i juni 2024, sier Larry Dominique.

Usikker fremtid i Europa
Selv om Alfa Romeo nå heiser det hvite flagget for sin V6 i Nord-Amerika, så er det litt mer usikkert hva som skjer i Europa. Nye utslippskrav skal kunne stikke kjepper i hjulene, men det er ikke kommet noen offisiell uttalelse fra Alfa Romeo hvordan det blir på denne siden av jorda. I en artikkel skrevet av britiske «Autocar» ble Alfas CEO Jean-Philippe Imparato spurt om det italienske merket vil holde fast ved sin twin-turbo 2,9-liters motor i det lange løp
- Svaret på det spørsmålet er kort «ja». Jeg forventer resultater av våre tester i forhold til forslaget på de nye Euro-7 kravene, sier han

Euro 7-standarden forventes å tre i kraft i juli 2025, så Quadrifoglioen er trygg enda.