Den første turen
At bilen ikke ble skipet fra Bergen og nordover var planlagt fra Arnes side. Han ønsket nemlig å ta en tur samtidig som han hentet bilen, og bruke turen til å bli mer kjent med sitt nye beist.
- Jeg tok jo med meg kompisen min, så her var det to bilgærne typer som hadde en skrekkblandet fryd rundt tanken om å kjøre denne helt hjem til Fauske. Planen var å ha en lengre tur og bare kose oss på veien nordover, men det ble litt for gøy, og kun en overnatting, ler Arne.
Turen er på drøye 1400 km, så det sier seg selv at de virkelig koste seg på bakgrunn av at det kun ble en overnatting. Hadde han fått valgt et sted i verden å kjøre bilen på ville det blitt kyst til kyst i USA. Den turen må dog vente, for til sommeren er det nemlig planlagt en tur til Tyskland og Autobahn, for å få testet hva Hellcaten virkelig kan utrette, i tillegg på lovlig vis.
- Det gleder jeg meg masse til. Med slik kraft under panseret så blir man jo litt ekstra tung i høyrefoten. Hellcaten hadde vel vært i Fauske i cirka tre kvarter før jeg fikk min første fartsbot, ler Arne, som innrømmer at man kan bli litt fartsblind med en sånn maskin.
- Det hjalp heller ikke at det var nedoverbakke der målingen var, forteller Arne lurt.
Fartsboten var ikke engang en prosent av avgiftsprisen han måtte ut med for å få bilen til landet, så man kan se på det som et par ekstra kroner i bytte mot en svært ironisk, men morsom situasjon. Det er ikke mangel på bruk heller. Bare i sommer fikk Hellcaten 6000 nye kilometer på nåla. For med en ny bil er det enklere å ta litt lengre turer, så både Nord-norgestreffet, Lofoten, og Sverige kan krysses av på besøkt-kartet denne sommeren.
- Da blir det enklere å ta med kona også. Hun er ikke tungbedt heller da, det skal sies. Flere i hennes familie er Mopar-frelste, så det er jo ekstra gøy, forteller Arne.
I sommer skal head-uniten sendes til et firma i Sverige for å få Dab-radio, da det ikke er særlig med amerikansk satellittradio å oppdrive her til lands. Utover det er det kun en ting Arne kan utsette på bilen. Nemlig grep. Han ønsker seg litt mer gummi, da det er «veldig vanskelig å ikke spinne». Bredere dekk kan hjelpe til med det problemet, så det vurderes å gå fra 275 til 315 dekk. Dette vil dog medføre at Arne må montere skjermbreddere.
- Det er definitivt en tanke jeg kan leke litt med nå i vinter, undrer Arne.