Alle vil ha denne bilen
Ford Lightning i godt driv.
Alle vil ha denne bilen

Alle vil ha denne bilen

Ventelisten er allerede på tre år, noe som har overrasket både eksperter og fabrikken selv.

Noen ganger blir et konsern tatt på sengen av hvor ettertraktet deres nye produkt er. Men i dette tilfellet er det ikke bare selve bilfabrikken som er overrasket, men også de fleste analytikere, journalister og selvutnevnte bileksperter.

Det handler om Ford F-150 Lightning. Ford F-150 er selve inkarnasjonen av den amerikanske bilkulturen, og mange tenker nok på bilder av brautende eiere, hamburgere på grillen, og store amerikanske flagg på lasteplanet. Ford F-150 er USA. Den er nasjonens bestselgende bil, år etter år, og til en stor pickup hører en stor motor. Helst i form av bensin, men det fins også et trofast publikum som vil ha den med diesel.

Det ingen imidlertid har etterspurt er en helelektrisk versjon av pickupen. For hvor skulle vel den slå an? I enkelte europeiske land selges det mange elbiler, men der er det ikke marked for store amerikanske pickuper. Og i USA hvor pickuper selger enormt godt, er ikke folk interessert i elbiler, og hvorfor skulle de være det, all den tid drivstoffpriser er så lave som de er?

Men Ford gikk uansett videre med sine planer, og presenterte sin helelektriske Ford F-150 Lightning i det mest konservative bilmarkedet av alle. Hvordan ville det gå? Over all forventning er vel det korte svaret. Ford har mottatt så mange reservasjoner, at de har sluttet å ta imot dem. Den opprinnelige planen var å bygge 15.000 biler det første året, når bilen går i produksjon våren 2022 (fabrikasjonen av pre-produksjonsbiler som skal brukes for testingen av bilen er i gang). Så skulle man øke til 55.000 biler det andre året, også 80.000 biler det tredje året, ifølge inside-kilder hos Ford. Det er 150.000 biler over tre år, men det overraskende faktumet er at Ford allerede har mottatt 200.000 reservasjoner, før bilen i det hele tatt har startet produksjon.

Nå er dette såkalte reservasjoner, som betyr at man må betale et 100 dollars depositum, men at man også har sjansen til å trekke seg fra kjøpet, noe som mange helt sikkert kommer til å gjøre. Men tallet på reservasjoner er uansett så høyt, at bilen er en tilnærmet garantert suksess (med forbehold om eventuelle feil, mangler, tilbakekallinger etc som kan ramme en ny bilmodell). Godt hjulpet av Biden-administrasjonens fokus på grønne tiltak, og godt hjulpet av stigende drivstoffpriser i USA, som har gått fra under 2 dollar per gallon som nasjonal gjennomsnittspris i april 2020, til 3,41 dollar per gallon som nasjonal gjennomsnittspris i desember 2021. Det betyr at en 2003 Cadillac Escalade som i starten av 2020 kostet 45 dollar å tanke full tank på, nå koster over 100 dollar å fylle full tank på. Det er dramatisk for mange. Prisene varierer også, og den har vært oppe i 7,59 dollar per gallon i Gorda, California i oktober 2021. Da er det ikke så rart at mange familier som trenger en pickup, ser seg om etter rimeligere løsninger.

Lightning kommer i fire ulike versjoner. Med det største batteriet og solide 1.050 Nm i dreiemoment vil den ha en nyttelast på opptil 900 kilo og kunne trekke maksimalt 4.500 kilo med Max Trailer Tow-pakken. 0-100 km/t går unna på 4,5 sekunder, og med såkalt Intelligent Backup Power kan du ta ut 9,6 kW med energi, og kan bruke bilen som strømkilde til verktøy eller andre strømkrevende produkter. Det vanntette rommet foran er utstyrt med fire strømuttak, to USB-uttak og er drenerbart. Med den største batteripakken er rekkevidden 480 kilometer. Bilen vil helt sikkert kunne ha slått an i Norge, men den dramatiske etterspørselen etter den i USA, gjør nok at Europa kommer langt ned på prioriteringslisten for øyeblikket.