Audi Concept C – baner vei for en helt ny designretning
Audi Concept C – baner vei for en helt ny designretning
Audi Concept C – baner vei for en helt ny designretning

Audi Concept C – baner vei for en helt ny designretning

Bilen er forventet på veien allerede i 2027!

Er dette en ny TT? Eller har tyskerne helt andre planer? Det som er sikkert, er at Audi har offisielt vist frem sitt nye konsept «Concept C». Denne skal bli vist under Munich Motor Show om en ukes tid. Hardtop roadsteren skal visstnok vise hvilken designretning merket skal ta fremover. I tillegg ryktes det produksjonsmodeller som skal være basert på Porsche 718 Boxster og Porsche Cayman.

Designet er både breialt og minimalistisk, og tar elementer fra den legendariske Auto Union Type C. Kanskje mest oppsiktsvekkende er den nye fronten. En radikal endring i Audis designuttrykk som visstnok skal spre seg over store deler av modell-linjen. Breie hjulbuer, og en fastback-lignende taklinje med en liten laksetrapp er også ting å merke seg. Spesielt taket er verdt å merke seg. Bilen er en roadster, som dermed betyr at taket skal kunne deles i to forskjellige seksjoner og legges ned bak. Ikke ulikt Porsche 911 Targa, noe som kanskje ikke er veldig overraskende med tanke på likhetstrekkene mellom bilene. Bakover kommer det to smale lykter, og en svær, formfull bakende med en svær diffusor.

Les også: Femsylindret rally-symfoni - Audi Sport Quattro S1 Evo2 replica.

Designet er enkelt og industrielt, og filosofien tas med videre inn i interiøret. Like glamorøst som en gate på en flyplass. Ingenting vekker veldig oppmerksomhet her, men det er stilrent og enkelt, med et nydesignet ratt, digitalt instrumentkluster, og rene linjer. Her har Audi gått for en slags beskjeden fremstilling av ny teknologi, som blant anent innebærer en 10,4 tommers skjerm i midten med et infotainment-system, som klapper seg selv sammen når den ikke brukes. Setene og dørsidene er formfulle i stilig stoff.

Les også: Kvaliteten på nybiler går ned – Audi nest nederst på listen!

I all hovedsak er bilen laget som et «designstudie», som Audi kaller det. Samtidig uttaler de at det er et konkret konsept som vil bli videreutviklet og solgt. Bilen skal bygges på Böllinger Höfe-fabrikken, og antatt lansert i løpet av 2027. Både konseptets interiør og eksteriør er altså ment for å vise frem Audis designspråk i de kommende årene. Disse endringene er noen år frem i tid, og vil antageligvis ikke vises for mye på den kommende billig-elbilen de har planlagt for 2026, og ei heller de ryktede S6 og RS6 Avant-modellene som også skal komme til neste år. Drivlinje på konseptet er enda ikke avslørt.