Bilen som kunne blitt like berømt som Hummer
Bilen som kunne blitt like berømt som Hummer
Bilen som kunne blitt like berømt som Hummer

Bilen som kunne blitt like berømt som Hummer

Her kan du sikre deg en virkelig spesiell godbit av ypperste sort.

En supersjelden kuriositet for alle som er interessert i amerikanske biler / militære kjøretøy / prototyper / Lamborghini (stryk det som ikke passer) er til salgs. Nærmere bestemt en Teledyne Continental Cheetah.

Cheetah er ett navn som kanskje ikke ringer noen bjeller hos så veldig mange, men Cheetah kunne vært like kjent som Hummer om historien hadde gått en annen vei. For å finne opprinnelsen til bilen må vi gå tilbake til 1977, da det amerikanske forsvaret var på leting etter et nytt off-road kjøretøy til sitt CVSP-program (Combat Vehicle Support Program).

Flere kandidater dukket opp, og en av disse kom utrolig nok fra Lamborghini med sin Cheetah, basert på et design fra det amerikanske selskapet MTI, som var eid av Chrysler. Bilen var en tøff off-roader som mange av en viss generasjon vil huske, da Tamiya lagde en berømt byggesett-versjon. Problemet med Cheetah var at designet var litt for likt FMC XR311, en prototype som stod klar allerede i 1970, og som nå var en av kandidatene til å vinne CVSP-forsvarskontrakten etter at AM General hadde tatt over prosjektet. Dette medførte at man gikk til rettslige skritt mot MTI og Lamborghini, da Cheetah ble presentert til verden på Geneve-utstillingen i 1977.

Selve prototypen av Cheetah ble bygget i California, så sendt til Lamborghini hvor man installerte en 5,9-liters Chrysler V8 bensinmotor på 180 hk, koblet til en 3-trinns automatkasse. Karosseriet var laget av glassfiber, og innvendig hadde man plass til fire fullt utstyrte soldater, mens motoren var montert bak i bilen. Dette ga uheldige kjøreegenskaper, og kombinert med labre ytelser (180 hk på 2 tonn bil er ikke alt for imponerende) – som var lettere ironisk med tanke på at bilen var oppkalt etter det raskeste dyret på landjorden: Gepard - ble ikke det amerikanske forsvaret så altfor imponert da de fikk bilen demonstrert til dem av bilens designer Rodney Pharis fra MTI.

Søksmålet forverret ting, og for Lamborghini som allerede var helt nede i sumpen finansielt sett, ble det helt krise. Det hele medførte at man ikke klarte å ta på seg oppdraget med å produsere BMW M1 som planlagt, og Lamborghini gikk konkurs i 1978 (imidlertid glemte ikke selskapet ideen med en heftig off-roader, og forbløffet en hel verden med sin berømte «Rambo Lambo» i form av den mektige Lamborghini LM002 utrustet med V12-motoren fra superbilen Countach på åttitallet).

Lamborghini Cheetah ble således en kuriositet i merkets historie, men Cheetah levde videre i form av Teledyne Continental som kjøpte rettighetene til Cheetah fra Chrysler og MTI (som igjen gjorde at Lamborghini var helt ute av bildet). I 1979 ble imidlertid CVSP-programmet avlivet, men snart var en langt større forsvarskontrakt på gang fra U.S. Army: HMMWV (High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle), som i 1981 erstattet det gamle CVSP-programmet.

Kravene som ble formulert i 1981 til HMMWV var følgende:

Gross vehicle weight – 3268kg

Payload – 1135 kg

Speed – 60+ mph (97+ km/h)

Acceleration from 0-30 mph in 6-8 seconds

Armour – protection from 16g fragment at 225 m/s

Engine – diesel

Maximum dimensions – 4.95m long x 2.16m wide x 1.75m high

61 firmaer ble kontaktet, og fem av disse leverte inn designforslag, hvor tre ble valgt ut av hæren for nærmere testing og inspeksjon. En av de tre var Teledyne Continental og deres Cheetah (de to andre var AM General og Chrysler), og de forpliktet seg til å levere 11 prototyper innen mai 1982. De 11 prototypene skulle så testes i ulike roller (alt fra frakting av ammunisjon til ambulanse), for å se hva de dugde til.

Ett av kravene i kontrakten var dieselmotor, så den nye Cheetah (nå lettere redesignet for å slippe unna rettslige søksmål) fikk nå en 6,9-liters V8 diesel fra International Harvester. I samme slengen ble 3-trinns automaten fra Chrysler forkastet til fordel for en 3-trinns automat fra General Motors. Teledyne Continental leverte deretter 11 prototyper til hæren for testing i 1982, men etter tusenvis av ulike individuelle tester, ble det klart at Cheetah ikke kunne matche AM General sin kandidat Humvee, og resten av den historien kjenner vi alle til. Hint: Tenk på et skalldyr som er kostbart å bestille på restaurant.

En av de få prototypene som Teledyne Continental bygde skal nå auksjoneres av Mecum på deres auksjon i Kissimmee i starten av januar. Bilen har aluminiums-karosseri, og en sort soft top med matchende dører, mens felgene er innpakket i Goodyear Wrangler GS-A dekk. Bilen selges som «without reserve», altså at høyeste bud tar bilen uansett hvor lavt dette budet måtte være, og vil garantert tiltrekke seg oppmerksomhet fra de som er ekstra interessert i amerikanske biler / militære kjøretøy / prototyper / Lamborghini (stryk det som ikke passer). Løp og kjøp!