Bilmarkedet kan kollapse
Bilmarkedet kan kollapse
Bilmarkedet kan kollapse

Bilmarkedet kan kollapse

Det er den klare advarselen fra sjefer innad i Stellantis.

Den billige innstegsmodellen har vært viktig for både bilmerker og nybilkjøpere i årtier, men nå står den i fare for å bli utryddet. Dette fordi elbiler er så mye dyrere å produsere enn biler med forbrenningsmotor, ifølge flere høytstående sjefer i Stellantis.

- Det er en reell trussel at elektrifisering har økt prisen på biler så mye at folk ikke har råd til biler lenger. Det er en ekte trussel som ikke bare angår Citroën, så vi er stadig mer oppmerksomme på dette, fortalte Arnaud Ribault, sjef for Citroën Europa, til britiske Autocar.

Citroën er et bilmerke som tradisjonelt har levert mange rimelige innstegsmodeller, og deres C4 crossover starter på 22.900 Euro med tresylindret forbrenningsmotor, og 35.300 Euro som ren elbil. Det er en dramatisk prisforskjell, og for fabrikantene vil problemet forverre seg all den tid bilene stadig må tilpasse seg stadig strengere utslippskrav. Dette går spesielt ut over de rimelige bilene, for i motsetning til dyrere biler hvor fabrikantene kan dekke inn slike kostnader i form av mye ekstrautstyr, så handler jo en billig bil om lite utstyr. Da står fabrikanten bare igjen med et valg for å dekke inn kostnadene, og det er å legge på prisen. Som igjen fører til at salget naturlig nok går ned, og derfor ser man at biler som Citroën C1, Peugeot 108 og Renault Twingo nå er i ferd med å pensjoneres for godt uten noen avløsere i sikte. 

Kombiner dette med en dramatisk økning i levekostnader for folk flest, på alt fra strøm og kommunale avgifter til mat, drivstoff og stigende renter, som særlig går utover de som har minst fra før, og man har oppskriften på et marked som kan kollapse.

Noe Arnaud Deboeuf, Stellantis chief manufacturing officer, har advart om i en separat rapport. Han har uttalt til Bloomberg at markedet kan kollapse hvis ikke elektriske biler raskt blir billigere, og at det å holde prisen nede på biler er helt essensielt.

Mye av problemet ligger i det at råmaterialer som trengs for å lage batterier til elbiler stadig øker, samtidig som mange land i dårligere økonomiske tider reduserer subsidiene som tidligere ble gitt til elbil-kjøpere. Mange konsern som selger elbiler har vært nødt til å legge på nybilprisen for å dekke sine økende produksjonskostnader, som f.eks GMC, Rivian og Tesla.

Det er ikke mange høyt oppe i systemene som tør å prate om de åpenbare utfordringene rundt elektriske biler, men Toyotas sjef Akio Toyoda uttalte i 2020 at det å forby forbrenningsmotoren ville skape økt arbeidsledighet og mangel på elektrisk strøm, samtidig som biler vil bli dyrere.

- Den nåværende forretningsmodellen til bilindustrien kommer til å kollapse, advarte han om, og sa også at det å eie en bil stod i fare for å bli som «en blomster på en fjelltopp». Altså noe vakkert som vil bli utenfor rekkevidde for de fleste.

EU vil forby alt salg av biler med forbrenningsmotor fra 2035, men toppsjefen for Stellantis, Carlos Tavares, har uttalt at selv om Stellantis vil gjøre sitt for å følge EUs krav, så føler han at de som tar avgjørelsene ikke bryr seg om hvorvidt bilfabrikkene vil ha nok råmaterialer til å klare skiftet over til bare elektriske biler eller ikke.