Blir dette tidenes dyreste japanske bil?
Denne bilen kan sette en ny rekord.
Blir dette tidenes dyreste japanske bil?

Blir dette tidenes dyreste japanske bil?

Carroll Shelby + legendestatus + James Bond faktor + løpshistorikk = ny rekord?

Japanske biler har tradisjonelt sett ligget litt bak europeiske biler når det gjelder samlerverdi, og kun to ganger har en japansk bil klart å overstige 1 million dollar på auksjon.

Den dyreste av disse var en ren racerbil, en 1989 Mazda 767B som gikk for 1,75 millioner dollar hos Gooding & Company i 2017. Den andre bilen var en produksjonsbil, en 1967 Toyota 2000GT som gikk for 1,15 millioner dollar under en auksjon holdt av RM Sotheby’s i 2013.

Tidenes 5 dyreste japanske biler solgt på auksjon

Men hva om man kombinerer disse to? Altså en Toyota 2000GT som har vært brukt som racerbil? Sleng på navnet Carroll Shelby, og du har en bil som kan klare det ingen japansk bil har klart tidligere. Nemlig 2 millioner dollar på en auksjon.

Det er Gooding & Company som neste måned under Amelia Island Concours d’Elegance kommer til å selge en 1967 Toyota 2000GT med chassisnummer MF10-10001. Dette var den første produksjonsmodellen med et serienummer som forlot produksjonslinjen i Japan, og ble sendt med skip til California, nærmere bestemt raceshopen til Carroll Shelby. Tre biler ble sendt til Shelby, hvor han fikk i oppdrag å gjøre bilene om til vinnerbiler i SCCA-serien i 1968, i klassen C-production for  imports.

Ryktene sier at Pete Brock egentlig var tiltenkt oppdraget (han fikk ironisk nok enorm suksess med Datsun sitt raceprogram i USA), men at man i siste liten gikk for Shelby, som nærmest maset seg inn i prosjektet takket være støtte fra Goodyear. Han strippet de tre bilene for isolasjon og lyddemping, satte på fet racegummi fra Goodyear pakket rundt magnesium-felger, oppgraderte fjæringen med stivere komponenter og Koni dempere og fjærer (som senket bilen med 6 cm), og masserte 2-liters Yamaha-rekkesekseren fra 150 til 200 hk.

Toyota satset stort, og investerte 500.000 dollar i programmet, og ifølge Dave Jordan som kjørte den ene av to biler i 1968 (den tredje var en reservebil, ifall en ble ødelagt), var bilen særdeles rask under testing i 1967. Han har fortalt at på Willow Springs banen satte Ronnie Bucknum rundetider som var 2-4 sekunder raskere enn noen 911 noensinne hadde klart rundt banen. Alt lå dermed til rette for suksess i 1968:

«The handling was phenomenal. Great brakes, very stiff. The only thing that was lacking was by mid-season we couldn't match the horsepower that Porsche was developing.” I hvert løp var det ingeniører fra Toyota til stede, og da 1968-sesongen var over, endte Dave Jordan på fjerdeplass i poengsammendraget. Hans lagkamerat Scooter Patrick klarte tredjeplassen. Det må sies å være gode resultater det første året med en ny bil, men hovedkvarteret i Japan var ikke fornøyd med at to Porsche 911S fra Vasek Polak-temaet tok første og andreplassen. Særlig ikke med tanke på at Toyota 2000GT kostet 7150 dollar hos forhandlere i USA, noe som var 2000 dollar mer enn det en Porsche 911 kostet (og 3000 dollar mer enn en Chevrolet Corvette).

Den japanske æresfølelsen sa at man hadde tapt ansikt, og det var aldri noe snakk om å fortsette i 1969 med løpsprogrammet. Toyota 2000GT ble heller ingen stor salgssuksess, og i 1970 var det slutt etter bare 351 produserte eksemplarer. Men nettopp lave produksjonstall, kombinert med mytestatusen rundt bilens store rolle i James Bond-filmen «You only live twice» i 1967 (med avkappet tak for å få plass til Sean Connery), har gjort at bilen har opparbeidet seg en seriøs samlerstatus. Les mer om dette her.

Bilen som nå skal selges ble forsøkt solgt i 2012 for 1,7 millioner dollar, men da var ikke markedet klart for en slik pris. Men det er ti år siden, og Carroll Shelby-myten har også tatt av etter filmen «Ford v Ferrari». Legger du sammen Toyota 2000GT og Carroll Shelby racehistorikk så ligger alt til rette for at dette kan bli tidenes dyreste japanske bil om en måneds tid.