Hvordan vil neste generasjon S1000 RR og M1000 RR se ut? BMW ga verden et lite innblikk i det da de presenterte sitt konsept kalt RR under årets Concorso d’Eleganza Villa d’Este.
BMW feirer sitt Superbike-mesterskap med en brutal RR med over 230 hestekrefter.
Hvordan vil neste generasjon S1000 RR og M1000 RR se ut? BMW ga verden et lite innblikk i det da de presenterte sitt konsept kalt RR under årets Concorso d’Eleganza Villa d’Este.
RR har fått den vannkjølte rekkefireren fra Superbike-raceren som ga VM-tittelen i Superbike til «El Turco» Toprak Razgatlıoğlu, med over 230 hestekrefter (dagens M1000 RR har 218 hk, mens S1000 RR har 210 hk). Mer uventet er kanskje den aggressive stylingen hvor bakenden påminner litt om Yamaha R1, samt diverse aero med integrerte vingeelementer som på løpssyklene. Ingeniørene i BMW Motorrad har lagt stor vekt på nettopp aerodynamikk, hvor alt handler om høy stabilitet i ekstreme hastigheter, maksimal svinghastighet og minimal luftmotstand i jakten på høyest mulig toppfart og lavest mulig rundetider.
Aluminium og karbonfiber er brukt i rikt monn, og diverse gulldetaljer er ment for å hedre VM-tittelen i Superbike, samt tøffe RR-logoer rundt om. Sykkelen er ifølge BMW et rent konsept, men det er ikke så altfor vanskelig å se for seg sykkelen med blinklys, speil og nummerskilt, og dermed en slags sniktitt på sjette generasjon RR, selv om gateversjonen nok ikke blir nøyaktig lik.
– Aldri før har BMW Motorrad gitt et så tidlig innblikk i neste generasjon RR-modeller. BMW Motorrad Concept RR er et ekte mesterverk, både teknisk og designmessig. Den er inspirert av vår fabrikkracer BMW M 1000 RR, som Toprak Razgatlıoğlu vant Superbike-VM med i fjor. Resultatet er et fyrverkeri av superlativer, både på vei og bane. Overføringen fra racing til landevei har aldri vært tydeligere, uttaler Markus Flasch, sjef for BMW Motorrad som med stolthet kjørte rundt med Concept RR på Villa d’Este.