BMW M2 CS: 50 hk mer og med ducktail på kjøpet
BMW hadde med en grå M2 CS som stod utstilt på Villa Erba.
BMW M2 CS: 50 hk mer og med ducktail på kjøpet

BMW M2 CS: 50 hk mer og med ducktail på kjøpet

BMW gir entusiasten lavere vekt og mer effekt, men et valg vil nok overraske.

Under helgens Concorso d'Eleganza Villa d'Este avduket BMW sin nye M2 CS. Bilen stod utstilt på en av plenene ved selve Villa d’Este, før teppet som lå over bilen ble dratt av ved hjelp av Franciscus van Meel, sjefen for BMW M, samt designsjef Oliver Heilmer.

Heilmer var tidligere sjef for MINI design, før han i år gikk tilbake til BMW sitt designteam, hvor han er designsjef for både kompaktklassen, Neue Klasse og M-avdelingen. «Exciting times are ahead» kunngjorde han for noen uker siden, og det viste seg å stemme i form av nye M2 CS. En bøllete, men samtidig stilig råtass som attpåtil har fått seg en aldeles knalltøff ducktail.

Sjefen sjøl, van Meel, avslørte både vekt og hestekrefter på bilen, men vi fikk beskjed om at ingen tekniske data kunne opplyses før den offentlige kunngjøringen 28.mai. Den dagen er nå kommet, derfor kan det avsløres litt mer om faktiske tall rundt nye M2 CS.

3-liters sekseren (2993 ccm for å være nøyaktig) med twin-turbo yter 530 hk ved 6250 omdreininger og 650 Nm (mellom 2650 og 5730 omdreininger). Det betyr at entusiaster får 50 hk og 50 Nm mer enn 2025 M2 utrustet med automatkassen. Akkurat det med automatkasse er et poeng, for nye M2 CS vil ikke komme med manuell girkasse, selv om den gamle F87-generasjonen av M2 CS hadde manuell kasse. Det er en avgjørelse som har fått noen entusiaster til å reagere, for her har man altså kun ett valg i form av 8-trinns M Steptronic kassen.

Men heldigvis har BMWs ingeniører sørget for at vekten har gått ned med 30 kg, til rundt 1700 kg, muliggjort med mer bruk av karbonfiber og smidde 19 og 20-toms felger i nydelig matt «Gold Bronze». Siden dette er en CS og CSL er baksetene på plass. Fører og passasjer sitter i M seter i karbon som kombinerer alcantara og sort Merino-skinn med M fargede sømmer. Rattet er også dekket av Alcantara med flat bunn, girhendler bak rattet, rød «klokken 12» markørstripe og to M knapper. Videre finner man M setebelter, antrasitt taktrekk, mange karbondetaljer rundt om og mye mer.

Bilen vil koste €115,000 i Tyskland, som er €37,500 mer enn en vanlig M2 med automat, men her skal det legges til at f.eks karbonpakken og M kjørepakke som er tilleggsutstyr på vanlig M2 er standard på M2 CS. Stylingen har en del tøffere detaljer enn vanlig M2, mest synlig er den markerte ducktail som kler bilen som hånd i hanske.

Med mer hk og mindre kg så er akselerasjonen nede i 3,8 sekunder fra 0-100 km/t, og topphastigheten er 302 km/t. Til sammenligning bruker vanlig M2 med Steptronic-kassen 4,0 sekunder og har en topphastighet på 285 km/t. Dekkdimensjon er 275/35 ZR19 foran og 285/30 ZR20 bak, og M2 CS er også senket med 0,5 cm, i tillegg til at BMWs ingeniører har gått over alt fra fjæring og dempere til styring og differensial. Produksjonen starter i august ved San Luis Potosí fabrikken i  Mexico, hvor BMW vil bygge M2 CS i “limited numbers.”

Mette Lolholm er Corporate Communications Manager for BMW Danmark og uttaler: «Vi er glade for at kunne vise endnu en model fra BMW M-afdelingen. Racing har altid været i BMW's DNA - og BMW M2 CS viderefører denne arv på bedste vis».