Bovensiepen: Ett nytt eksklusivt bilmerke er født i kjølvannet av Alpina
Bovensiepen Zagato vil leveres til kunder neste år.
Bovensiepen: Ett nytt eksklusivt bilmerke er født i kjølvannet av Alpina

Bovensiepen: Ett nytt eksklusivt bilmerke er født i kjølvannet av Alpina

Alpina som man kjente det er død, men nye Bovensiepen Zagato viderefører arven.

Det er ikke hver dag man er tilstede når et helt nytt bilmerke har offisiell premiere, men det støtte jeg sannelig på oppi en av stiene inne i FuoriConcorso forrige helg. Merket heter Bovensiepen, et navn som mest sannsynlig er rimelig ukjent for mange. Men BMW-entusiaster kjenner til navnet, for Burkard Bovensiepen var mannen som grunnla det ikoniske tuning-merket Alpina i 1965.

 

Alpina blomstret utover de neste tiårene, før det begynte å gå tråere i mer moderne tid, og i 2022 tok BMW over Alpina, og gjorde det til en egen intern avdeling. Bovensiepen-familien med brødrene Andreas og Florian hadde derimot sine egne ideer og går nå videre på sin egen vei med sitt nye merke Bovensiepen.

Som før er målet å skape en fantastisk raffinert BMW i beste Gran Turismo tradisjon, og for virkelig å sette standarden kontaktet man italienske Zagato – for mange verdens ubestridt beste uavhengige designsenter – hvor sjefsdesigner Norihiko Harado fikk jobben med å forbedre linjene på en BMW M4. Det betyr klassiske Zagato designelement som double bubble taket som på nydelig maner fortsetter nedover og under bakruten. Helheten er italienske sensuelle linjer mikset med barsk solid tysk soliditet. En tysk-italiensk allianse av beste sort mellom Bovensiepen og Zagato.

Bovensiepen har flere tidligere Alpina-ingeniører på lønningslisten, og de har gått for den samme oppskriften som tidligere med fokus på raffinert behagelig GT-maskin med mye dreiemoment. 3-liters sekseren byr her på 611 hk og 700 Nm, som betyr 0-100 km/t på 3,3 sekunder og en toppfart på 300 km/t. Det er grommere tall enn hva dagens M4 CS kan by på, og viser at Bovensiepen tør å gå til territoriet som Alpina ikke ville dra til, nemlig å tilby produkter råere enn donorbilen fra BMW som den er basert på.

Bilstein har utviklet spesielle Damptronic dempere for «fine driving» i beste Alpina-tradisjon, og et nyutviklet Akrapovic eksosanlegg i titan på totalt 22 kg, som betyr 40 prosent mindre vekt enn standardanlegget. De smidde 20-toms aluminiumsfelgene skal også være lettere enn standardfelgene.

Hver bil tar over 250 arbeidstimer å sette sammen, med over 400 egne deler spesiallaget for bilen. Interiøret kan fås med eksklusivt Lavalina skinn som tar 130 arbeidstimer å fullføre, og kommer i 16 ulike farger som kunden kan velge mellom. Man kan også kombinere med Alcantara som er tilgjengelig i 45 ulike farger. Men hvert eneste interiør kan selvsagt også lages akkurat slik kunden måtte ønske det. Her er alt mulig. De første bilene er forventet levert til kunder andre kvartal 2026.

Andreas Bovensiepen:

»OUR CARS ARE MADE FOR ENTHUSIASTS WHO APPRECIATE THE PERFECT FUSION OF ENGINEERING AND DESIGN. WE REMAIN COMMITTED TO CREATING EMOTIONAL, EXCLUSIVE VEHICLES THAT TRUE CONNOISSEURS DREAM OF.«  

Andrea Zagato:

»IT IS EXCITING TO CARRY ON THE TRADITION OF DESIGNING THE FIRST CAR FOR A NEWLY BORN BRAND. THIS PROJECT WITH THE BOVENSIEPEN FAMILY IS PARTICULARLY SPECIAL, AS IT CONTINUES OUR LEGACY BLENDING OUR DNA WITH THEIRS FOR ITS VERY FIRST CREATION.«