Brutal banebil på norske veier – 2018 Chevrolet Camaro ZL1 1LE
Brutal banebil på norske veier – 2018 Chevrolet Camaro ZL1 1LE
Brutal banebil på norske veier – 2018 Chevrolet Camaro ZL1 1LE

Brutal banebil på norske veier – 2018 Chevrolet Camaro ZL1 1LE

Camaro ZL1 1LE gjør akkurat det en amerikansk muskelbil skal gjøre. Den slår sine europeiske konkurrenter ned i støvlene på deres egen hjemmebane, og man har råd til en tur innom «Mækkern» på vei hjem etter en dag på banen!

PS: Denne artikkelen ble først publisert i AMCAR #6 – 2021

Det er jo litt morsomt å titte på rundetider fra produksjonsbiler på legendariske baner som Nürburgring, Laguna Seca og Virginia Raceway og se at en Camaro er blant topp 30 på dem alle. Det som kanskje er mest kjent som en klassisk amerikansk muskelbil som går bra rett frem har nemlig fått seg en overhaling og er gjort klar for den store scenen og de kjente banene. For her snakker vi muskelbil opphøyd i tredje. Camaro er allerede noe av det grommeste man kan få fra Chevrolet. Slenger man på ZL1-pakken har man sportsutgaven av den bilen, og har man i tillegg 1LE-pakken så har man sport gange sport gange sport. Det blir en biffmiddag av en bil når kokkene er ferdig på kjøkkenet!

Det ble ingen lunsj
Det er lunsjtid på AMCARs kontorer, og jeg rekker akkurat å åpne en yoghurt før det blir rabalder i trappeoppgangen. «Nå er det steike meg en ZL1 utenfor her!» ropes det fra Thomas på teknisk avdeling. Flere av oss hiver oss rundt, og som utsulta bikkjer som har hørt at matbjella ringe så stuper vi ned de fire etasjene og vi er nede på parkeringsplassen kjappere enn du kan si ZL1 1LE. Utenfor venter et etter hvert ganske kjent fjes, i form av Håvard Stokkeland. Du husker kanskje den trivelige Moldenseren fra en reportasje i AMCAR Magazine #3 2020, da vi dekket hans utrolige Factory Five Cobra-byggverk. Ellers har du kanskje sett den svarte og sølvstripede bilen på steder som AMCARs stand på Oslo Motorshow, eller i Børning 3. Han har tatt turen helt til Trondheim for å få godkjent sitt nye beist, da det finnes mang en detalj som gjør den i utgangspunktet umulig å få registrert her til lands.

Les også: Mustang, Camaro, Challanger. Hvilket muskel-ikon selger best?

Unntaksparagraf 10A
Håvards 2018 Camaro ZL1 1LE måtte kjøres til Trondheim fordi det er ett av få steder hvor de kan godkjenne med unntaksparagraf 10A. Det betyr at en bil kan bli godkjent slik den er med en forutsetning om at kjøretøyet framstår som tilnærmet original, og har vært registrert i et annet land i minimum seks måneder før eksporttidspunkt. I Håvards tilfelle var dette kjøretøyet registrert i USA, og lot seg derfor registrere på unntaksparagrafen, til tross for hjul som stikker godt utenfor skjermene, og karbonvinger som mildt sagt ikke ville vært til myke trafikanters fordel ved et sammenstøt.
- Gjengen på biltilsynet sa bare at de synes det var gøy at de fikk lov til å registrere den, ler Håvard.
Vi har hoppet noen timer frem i tid, og vi sitter nå på med Håvard på vei ned til havna for å knipse bilder av den nylig godkjente racerbilen. På bilen står det gateslicks på alle fire, og med en temperatur i Trøndelag som er nærmere minus enn tosifra pluss er det ikke lett å få varme i de steinharde dekkene. En stortå på gasspedalen er dermed nok til at dekkene spinner, og rumpa på den illsinte Camaroen vrir og vender mer på seg enn en brasiliansk kvinnestump på karneval i Rio. Jeg er bare glad for at jeg hadde toalettbesøket mitt før jeg satte meg inn, i det Håvard kjører ned vinduet i en tunnel og gir et kraftig gasspådrag. Vrælet går som et ekko gjennom tunnellen!

Effekt mot budsjett
Camaroen har blitt finansiert av salget på hans gamle Cobra, og til tross for at man skjønner hvorfor Håvard kjøpte denne, så må spørsmålet stilles: Hvorfor bytte ut så mange arbeidstimer og kjærlighet som ble lagt i Cobraen, og erstatte den med en ny bil?
- Det er to hovedårsaker for det. Cobraen var steinrå og tøff og alt det der, men bruksområdet ble litt snevert for min del. Det var bare plass til to og minimalt med bagasje. Det måtte planlegges nøye før hver tur hva man skulle ha med og ikke, og ikke var det optimalt med åpen bil alltid. Jeg hadde med meg datteren min til Lærdal, og det var vanskelig å få med seg det man trengte kun på en slik tur. I Lærdal kjørte vi også, la oss kalle det aktivt, så den andre grunnen er rett og slett sikkerhet. I Cobraen var det bare noen centimeter med glassfiber mellom oss i bilen og bergveggen. Hadde noe gått galt kunne det blitt stygt, så sikkerhet ble definitivt en faktor etter hvert. I tillegg er jo Camaroen rigget for bane, og selv om Cobraen også gikk godt så blir det ikke sammenlignbart når man skal på trackdays, forklarer Håvard.
Da Cobraen forsvant fra gårdsplassen satt han igjen med en slump med penger, og jakten på å finne mest mulig ytelse for gitte sum satte i gang. Samtidig hadde Håvard også visse krav til det han skulle handle:
- Lite kilometer, nyere dato, mest mulig trøkk og gode kjøreegenskaper. Spesielt på sistnevnte var det ikke mye som målte seg med Camaro ZL1 1LE. Jeg så på Shelby GT500, men den kom til kort. GT350R har bare to seter igjen og fortsatt ikke like rå, og så man mot Tyskland måtte man to-tre-doblet prisen for samme effekt. En rå V8 var ikke å fornekte det heller. Hellcat ble for tung. Til slutt sto jeg igjen med ZL1 1LE som det ultimate valget for de pengene jeg hadde, så jeg begynte å lete, smiler Håvard.

Les også: 2017 Camaro ZL1

Transportskader
Det kan virke som at finansiering er en stor del av fortjenesten hos amerikanske forhandlere på disse bilene. Håvard hadde funnet fire forskjellige biler, men så fort han nevnte at han ikke trengte finansiering så var flere av de plutselig «solgt», til tross for at de fortsatt lå ute flere dager etterpå.
- Dermed ble det heller handel med en privatperson. Denne sto i Florida, og med god hjelp av Auto 1 Premium med både besiktning, papirer og frakt så ble handelen klar i mars/april-skiftet. Bilen kom så til Drammen 23. april, men siden det da snødde over Oppdal tok jeg hurtigruta til Trondheim og kjørte hjem derfra, forklarer Håvard.
Det var dog ikke bare fryd og gammen og få bilen til landet. Da den kom hadde den nemlig to små bulker som den hadde fått i løpet av transporten. Heldigvis visste Håvard råd.
- Et firma som heter Bulkut fra Ørsta kom til Molde for å rette opp bulkene på min og på flere biler. De legger virkelig ned masse flid i arbeidet som gjøres. Den ene bulken var på C-stolpen, hvor de gikk inn via baklykten og over en meter inn og jobbet den ut. Den andre var på passasjerdøren. Det var to svært sure bulker, men da de ble rettet ut og det verken var behov for sparkling eller lakkering så ble det en stor lettelse. Det vises ikke at det har vært bulk der, så all ære til Bulkut for den fantastiske jobben, skryter Stokkeland.

Råskap i tall
Så hvor ellevill er egentlig denne bilen? La oss se på noen tall. Under det fabrikksfolierte matt svarte panseret står en LT4 kompressormatet V8 på 6,2 liter med 650 spinnville hestekrefter og 868 Nm! For mest mulig kjøreglede har Håvard funnet en bil med manuell kasse, nærmere bestemt en TREMEC sekstrinns med Active rev match. 10-trinns automat er alternativet. Foran har bilen en aero-pakke med både splitter og to svære aggressive vinger, som gjør bilen så sinna at den skremmer vannet av deg. Bak sitter en svær spoiler i vevd karbon som gir beistet verdien av opptil 136 kg i marktrykk. Til å være amerikansk supermuskelbil er vekten relativt lav med sine 1732 kg, og 0-100 km/t gjør du unna på 3,5 sekunder. Igjen, raskere enn du klarer å si ZL1 1LE. Bilen står på Multimatic DSSV dempere med F1-teknologi som er «fette stiv» ifølge vår beste kilde, Håvard. Bremsene er i stål, og er større enn pizzafatet som ligger i hjørneskapet ditt. De kommer fra Brembo, er todelte og 390 mm store!
- De er kriminelt gode, skyter Håvard inn.
De står inne i 19 x 11 og 19 x 12 tommer smidde aluminiumsfelger med 305/30R19 og 325/30R19 Goodyear Eagle F1 Supercar R1 dekk. Både det lange navnet og dekkene er spesialdesignet eksklusivt for Camaro. I tillegg har den elektronisk limited slip-diff og magnetic ride control. Topphastighet spør du? Svimlende 318 km/t.

Se video av Jon Arvids bøllete Shelby GT350R

Too much horsepower for the street
Få andre leverandører enn Recaro hadde passet seg godt i denne bilen, og derfor er selvfølgelig setene levert fra nettopp dem. Detaljene går i svart og rødt, med rød søm i både seter og ratt, detaljer på girspake, samt røde led lys i dørpanelene. Vulgære rakettlignende air condition-åpninger skriker ut til deg. I midten er en 8 tommers touch-skjerm som alskens tekniske verdier, rundetider og banekart kan vises frem i. Til tross for å være en brutal banebil har Chevrolet fått plass til både et Bose lydanlegg, varme i seter og ratt, og ryggekamera.
- Interiøret er fortsatt ikke helt tysk kvalitet, men det er i alle fall det beste Chevrolet har levert på mange år! Forteller Håvard.
Han trekker samtidig frem de tingene han så langt liker veldig godt med bilen.
- Fronten er jo ekstremt aggressiv og maskulin. Nå er det sikkert smak og behag med tanke på bakvingen, men jeg synes den er kjempetøff. Det er jo helt i vannskorpa til å være en superbil. Det er så mye effekt. «Too much horsepower for the street» som de sier i USA. Man bør nok kanskje ha litt erfaring for å kjøre den, for først går det ille heftig fra 0-100, men det stopper ikke. Det går like jævlig fra 100-200. Det må bare oppleves. Umulig å beskrive, forklarer Håvard.
Så langt har det blitt bare prøveturer på prøveskilt med venner og familie, men han har mål om å få tatt med bilen på kanskje en eller flere banedager i løpet av sesongen.
Vi har fått tatt bildene vi trenger, og skal få slippe Håvard videre denne småkalde vårdagen. Det er fare for snøbyger, så best å komme seg av gårde. Men før den tid ønsker Håvard gjerne å skyte inn noe avslutningsvis:
- Jeg må få skryte veldig av alle involverte. Fra Auto 1 Premium, til AMCAR som har vært behjelpelig med papirarbeid og godkjenning, til trivelige folk hos biltilsynet i Trondheim. Smertefri prosess!