Bygderaceren - 2006 Chevrolet Corvette C6 Twin Turbo
Bygderaceren - 2006 Chevrolet Corvette C6 Twin Turbo
Bygderaceren - 2006 Chevrolet Corvette C6 Twin Turbo

Bygderaceren - 2006 Chevrolet Corvette C6 Twin Turbo

Et vræl høres mellom fjellsidene på Oppdal når Roger Aalmen drar på i sin twin turbo Corvette.

Denne reportasjen ble først publisert i AMCAR Magazine #7 - 2020 og Roger Almen har solgt bilen etter reportasjen ble publisert i AMCAR Magazine.

Roger Aalmen flytter rolig fingeren bort på traction controllen, og et pling høres inne i bilen. Den er nå klar for å gjøre akkurat som Aalmen vil. Kickdown, tre gir ned og en spent journalist hører lyden av at turboene spinner opp i fart. Strekka retter seg ut, og gasspjeldet åpnes for full musikk. En vakker symfoni av eksplodert bensin og oksygen blander seg ut gjennom eksosrørene på Corvetten som stadig skyter opp i fart. Sperra nærmer seg fort, og girkassa smeller hardt og konsist inn et nytt gir før den på ny trekker av gårde, akkurat like kraftig som før.

Ivrig rakker
Roger har vokst opp på Oppdal, og det er ikke helt unaturlig at du da havner borti både snøscootere, mopeder, motorsykler og andre redskaper som brummer og lager lyd. Tidlig festet dette seg, og allerede som 12-åring ble han for første gang stoppet av en politimann.
- Jeg hadde trimmet mopeden og hadde lyst å prøve den litt, men der var ikke politiet helt enige med meg, sier Roger.

Interessen for mekanikk ble så stor at da han skulle velge videregående skole var det ingen tvil om hvilken yrkesretning han skulle gå, og et fagbrev som mekaniker ble etter hvert fullført. Roger har i hovedsak jobbet med bil siden.

Det første turbobygget Aalmen bygde var en Opel Manta med 1600-motor som var relativt original. Da han en dag ble frakjørt av kompisen sin 2-liter med trimkam var han ikke i tvil. Mantaen ble kjørt rett i kompisens garasje, og et veldig provisorisk turbobygg ble slengt i hop av deler han fant i garasjen, en Volvo forgasser og en turbo hentet fra en Ford Escort. Resultatet var at kompisens 2-liters Manta ble frakjørt, og gnisten for turbomotor virkelig ble tent. Dette var tilbake i 1987, og turbo var ikke så vanlig den gang.

Twin turbo
Roger forteller at han anser seg mer som en generell bilentusiast enn en amcar-entusiast. Opel var begynnelsen på dette, og på 90-tallet hadde han flere Mitsubishi 3000GT som i likhet med Aalmens Corvette også hadde twin turbo. Han anså dog amerikanske biler som selve kremen av biler, og hans interesse for det mekaniske og restaurering førte etter hvert til at hans første amerikanske bil ble en 1977 Cadillac Fleetwood Brougham d’Elegance, som tidligere var brannskadet på et amcartreff i 1986.

- Jeg solgte Cadillacen etter at jeg hadde reparert den og fått den godkjent. Da fikk jeg veldig lyst på en sportsbil, og siden jeg anser Corvette som den mest vaskeekte sportsbilen fra Amerika måtte jeg ha en slik. Det førte etter hvert til at jeg har eid en C3, to C4, to C5 samt to C6. Den ene C5’en jeg hadde var forresten også min første amcar med turbo. Der kjøpte jeg som først i Europa et nyutviklet kit fra et firma som heter HP Performance. Det tok derfor lang tid å få alle delene, ettersom jeg ofte mottok deler som ikke passet først. Så kom det bedre utgaver etter hvert. Da bilen var bygget ferdig var jeg på et treff, og dommeren kikket raskt ned i motorrommet og konstaterte at den var original. Til slutt måtte jeg vise ham turboene som var gjemt i skjermene, og da ble det litt mer interesse samt en liten premie. Den ble meget bra etter hvert, og akkurat denne C5 twin turboen ligger faktisk ute til salgs på Finn nå, informerer Aalmen.

Imellom alle Corvettene var også Roger en tur innom Dodge. Da en sølvgrå 2003 Dodge Viper kom for salg ble lysten stor til å prøve ut om Viper var så vilt som mange sa.
- Det endte jo selvfølgelig med at jeg kjørte av meg førerkortet 14 dager etter at jeg kjøpte den, humrer Aalmen.

Tilbake til Corvette

Når lappen var trygt og godt tilbake i Rogers hender var han igjen på utkikk etter Corvette, og da en twin turbo C6 fra 2006 ble lagt ut for salg ble fristelsen for stor.
- Jeg visste om bilen fra før fordi den var bygd av en som tidligere var interessert i å kjøpe twin turbo C5 Corvetten jeg bygde, sier Aalmen.

Corvetten Aalmen hadde kjøpt var opprinnelig en Corvette C6 fra 2006 med Z51 pakke. Den har litt bedre kjøling, større bremser, annen utveksling på differensialen samt Chevrolets nye 6L80 girkasse, en sekstrinns automat med giring på rattet. I ettertid har bilen blitt oppgradert både utvendig og innvendig. Sideskjermene bak er byttet ut med widebody skjermer som er en tomme bredere enn Z06 skjermer, og den har fått Z06 front med ZR1 frontleppe. Aalmen har også ZR1 sideskjørt som enda ikke er montert på bilen. For å holde bilen limt på veien i svingene er det originale understellet byttet ut med Bilstein Sport dempere, samt at alle foringene er byttet ut med polyuretanforinger. For å få det helt riktige stuket er det også blitt kjøpt inn smidde CCW SP20 felger til bilen, som utvilsomt kler bilens brede fasong.
- Motormessig er det montert et twin turbo-kit fra APS med doble intercoolere i fronten. Dette kittet er så utrolig mye bedre enn det jeg selv monterte fra HP Performance på C5’en jeg hadde. Brakettene og alle deler er så pent utført. Når man åpner panseret så må man være godt kjent med Corvette for å se at noe er uoriginalt, sier Aalmen.

Girkassen er forsterket med blant annet kraftigere lameller fra Circle D Specialties og justert litt elektronisk, slik at den girer litt mer bestemt når det behøves, samt at den ikke girer før føreren selv vil når den står i manuell modus. Det er byttet til 8-spors svingningsdemper med kile i tilfelle det blir aktuelt med kompressor i fremtiden, oppgraderte titaniumretainers, sterkere ventilfjærer samt oppgraderte ventilløftere og vippearmer. Ellers er innmaten på motoren original.

Et større eksosanlegg må også til for å tilføre nok plass for de ekstra eksosgassene som turboer lager, så det er oppgradert hele veien med rustfri eksos fra turboene og bak til to Borla endestusser. For å kunne justere alle disse endringene best mulig har Aalmen tatt i bruk softwaren HP Tuner som lar ham gå inn i både motorens og girkassens hjerne for å justere alle mulig tenkelige parametre.
- Folk lurer ofte på hvor mye effekt det er i bilen, men det vet jeg faktisk ikke nøyaktig per i dag. Men jeg har aldri følt jeg har behov for mer. Jeg vet hvilket turbotrykk jeg har og dermed teoretisk sett omtrent hvor mye den leverer, sier Roger.

Stereoanlegg er selvsagt også oppgradert til mer moderne utstyr med navigasjon, DAB+, Bluetooth, ryggekamera og slikt som hører til i en slik bil.

Autobahn monster
Som en ilddåp bestemte Aalmen og noen venner seg for å dra ned til Monaco og omegn på road trip.
- Med et brett Pepsi Max i passasjersetet ble det en minneverdig tur, sier Roger.

På turen var det ikke rent sjelden at eksotiske sportsbiler fra anerkjente europeiske merker yppet til bråk, og det var nok mange som slukøret har måttet se hekken til Corvetten dra av gårde.
- Bilen vakte også oppsikt i områdene rundt Maranello og Modena hvor et besøk på Ferrari- og Lamborghinifabrikken var et selvsagt mål på en slik road trip. Corvette er faktisk mye mer eksotisk nedover i Europa enn her på berget. På denne turen fikk jeg virkelig kjenne hvordan bilen oppfører seg i fart, og selv om det ikke er noe problem her i Norge, så blir fronten lett når du nærmer deg 300 kilometer i timen. Det var ikke direkte skummelt, men det var absolutt rom for forbedringer. Derfor ble det montert leppe foran, samt at jeg skal gjøre noen andre grep for å senke løftet i fronten. Deler er på vei over dammen nå, sier Aalmen.

Holdbart oppsett
Turbokitet som står på bilen ble montert og har stått på i over ti år, og i løpet av tiden bilen har vært i Aalmens eie har han ikke måttet skru på noen verdens ting, annet enn service og normalt vedlikehold.
- Det er klart at det er ikke helt den samme følelsen når du ikke har montert det selv, men når bilen allerede var akkurat slik jeg ville ha den, så jeg ingen grunn for å bygge den selv. Det koster både mye tid og mer penger enn å kjøpe den ferdig. Nå har jeg også fått justert den så å si optimalt, slik at alle skal kunne bruke bilen uten at jeg hadde bekymret meg noe særlig for det, forklarer Aalmen.

«Det er Corvette som er sportsbilen, da..»

Det er egentlig ingen planer som ligger på bordet for Rogers bil, han anser den egentlig som ferdig og akkurat slik han vil ha den. Derfor har på nytt lysten på ny bil meldt seg, også denne gangen er det Corvette som står øverst på ønskelisten.
- Jeg har virkelig fått sansen for Corvette C8, det er en helt nydelig bil. Så jeg funderer litt på om kanskje det er steget videre, da, å skaffe seg en slik en. Hvis en potensiell kjøper på C6’en melder seg så får vi se. Samtidig er jo Corvetten jeg har nå akkurat slik jeg vil ha den, så vi får se hva fremtiden bringer, avslutter Aalmen.