Citroën Oli kommer med tak og panser av papp!
Citroën Oli kommer med tak og panser av papp!
Citroën Oli kommer med tak og panser av papp!

Citroën Oli kommer med tak og panser av papp!

Citroën skal utfordre bilmarkedet ved hjelp av lettvekts el-biler og resirkulert papp!

Fransk bilindustri har en historie på å være innovative, snodige og mer enn tidvis veldig sære. Det har kanskje roet seg ned litt de siste årene. I alle fall helt til Citroën nå har lansert sitt nye konsept «Oli» (uttales «All E», som naturligvis er på grunn av den helelektriske drivlinjen.

Bilen ser kanskje mest ut som en litt snodig designet lekebil, med et helt særegent design, og med hovedfokus på å være rimelig, tilgjengelig og bærekraftig. Citroën sa de skulle lansere en helt ny retning da de presenterte sin nye logo tidligere, og dette er altså hva de kom med.

Les og se video: Under huden på Citroën CX!

Hele konseptet baserer seg på vekt. I presentasjonsvideoen påpeker de hvor tunge batterier og duppedingser i biler er i dag, som igjen fører til større batterier, som igjen fører til mer vekt. De er åpne om at det ikke blir en rask bil, og kanskje ikke en massivt utstyrt bil. Men slagordet «Enough» går igjen. For det er nettopp det bilen skal være. Nok til å ta deg fra «A-Z» som de sier. Nok til å kunne brukes som en helt vanlig bil.

Les også: Klassiske Citroën-ikoner prøvekjørt!

Dette gjør de som sagt ved hjelp av vekt. Setene er kun tre deler som er satt sammen ved hjelp av et heksagonalt honneycomb-design i ryggen og er laget av et superlett materiale. Mønsteret går igjen i taket og panseret, som er laget av resirkulert papp! Med modellene som brukes skal det være sterkere enn metall, ifølge Citroën. Gulvet er laget i termoplastisk polyuretan, som brukes blant annet i joggesko. Alt er vel relativt med akkurat det utsagnet, men vi skjønner hva de mener om vi legger godviljen til. Målet er å få bilen ned i så lite vekt som 1000 kg, til tross for å være helelektrisk. Estimert rekkevidde er 400 km, og toppfarten er på så lite som 110 km/t. Dette selvfølgelig for at bilen prioriterer effektivitet over ytelser.

Med så mye fokus på vekt og rekkevidde skulle man tro at bilen var mer aerodynamisk om man rygget, mest på grunn av den vertikale 90-gradersvinklede frontruten. Dette fikser Citroën visstnok med luftstrømmer ned gjennom panseret og langs siden, og i tillegg skal frontrutedesignet fungere som en slags air condition, som igjen sparer vekt. For også innvendig spares det på vekt. Musikken kommer fra en avtagbar Bluetooth-høyttaler, og ved å putte mobilen i en docking i dashbordet skal den kunne vise deg alt du trenger på de minimalistiske displayene i bilen. En eneste skjerm er satt inn som instrumentpanel, og alt styres via en joystick på rattet.

For å videre kunne være bærekraftig er delene selvstående, og det blir dermed enkelt å bytte en og en del. De er også veldig enkelt resirkulerbare, naturligvis. På denne måten skal bilen kunne vare ekstremt lenge, og deler fra vrakede biler skal lett kunne brukes på ny. Hyllen bak er mulig å ta ut for bedre plass, og bilen er utstyrt med gode gamle selvmordsdører. Denne bilen er virkelig en studie i seg selv, og det blir spennende å se hvor mye som blir videreført fra konseptet til ferdig bil. Citroëns sjefsdesigner sa følgende om nettopp det: «Det gir ingen mening å presentere kule materialvalg eller design som ikke kommer til å påvirke våre fremtidige produksjonsbiler».

Se hele lanseringsvideoen her: