Få biler har satt større spor i bilhistorien enn VW Typ 1. Bedre kjent som VW Käfer. Eller VW Beetle hvis du vil. Eller VW Boble som vi sier her i Norge. Eller folkevogn som like mange sier. Kjært barn har mange navn, osv. Men at bilen skulle bli så populær hadde ingen kunne trodd i 1945. Alt tysk var forhatt, og hvem ønsket vel å sette folkevognen i produksjon? En bil som var Hitlers planlagte bil for folket. Attpåtil i en fabrikk hvor utsultede krigsfanger hadde slitt seg til døde mens de lagde V1-raketten som bragte død og fordervelse til England. Nei, denne bilen kom nok aldri til å bli produsert for folket. Og det hadde den ikke gjort heller, hadde det ikke vært for en mann: Major Ivan Hirst.
Hirst var en smart mann med ingeniørbakgrunn fra universitetet i Manchester, som var kaptein i det britiske forsvaret da krigen brøt ut i 1939. Han var med i krigshandlinger i Frankrike våren 1940, før britene måtte evakuere. Han ble så overført til Royal Army Ordnance Corps, hvor hans ingeniørkunnskaper kom til nytte som spesialist på reparasjon av stridsvogner. I 1942 ble han del av det nyopprettede Royal Electrical and Mechanical Engineers, som blant annet gjorde kjøretøy vanntette før D-dagen. Han selv ble med de alliertes styrker oppover Europa høsten 1944 med ansvar for å reparere tanks, før han gikk inn i bilhistorien i august 1945. Da fikk han nemlig beskjed om å innfinne seg i Fallersleben med ansvar for den store fabrikken som lå der.