Denne Camaroen ble solgt for nærmere 2 millioner kroner
Denne Camaroen ble solgt for nærmere 2 millioner kroner
Denne Camaroen ble solgt for nærmere 2 millioner kroner

Denne Camaroen ble solgt for nærmere 2 millioner kroner

Det er det gode grunner for, her er det brukt mye tid og penger på å skape en brutal bil.

Det er ikke så uvanlig at bilentusiaster bytter ut den originale motoren i sine klassiske amcars, men her er det noen som har tatt ting noen skritt lenger enn den vanlige mann i gata. Selgeren av denne Camaroen har byttet ut originalmotoren med en 6,2 liters LSX V8, som ved hjelp av to Precision turboer lever 700 hestekrefter ut på bakhjulene. Noen lekre detaljer om motoren er som nevnt de to Precision turboene, doble Tial wastegate og dumpventiler, intercooler, samt Holley Fuel rail, AutoRad radiator med doble elektriske vifter. Alt dette styres av en Holley ECU. Effekten fra denne kraftpakka blir levert ut i en sektrinns Tremec T56 før den til slutt ender i en 9 toms bakaksling.

Det hjelper fint lite med enorme mengder effekt om ikke bilen ellers er bygd for å tåle det. Dette er løst ved at hele understellet er byttet ut med nye og bedre deler. Det etter hvert ganske utdaterte understellet som Chevrolet i sin tid leverte på bilen er byttet ut med et justerbart understell fra Ridetech. Bærebroene er byttet til forsterkede bærebruer og bremsene er oppgradert med bremseskiver fra Wilwood med seksstemplet kaliper foran, firestemplet kaliper bak, samt borra og slissa skiver. I tillegg har bilen fått ettermontert servostyring. Helt ytterst er det montert noen tredelte COR-felger med Michelin Pilot Super Sport dekk i 265/30-19 og 325/25-20.

Karosseriet er i utgangspunktet ikke så voldsomt ombygd, men noen endringer er gjort. Noe som er verdt å nevne er panserscoop i karbonfiber, nedfellbare panserlåser, sort grill, spoiler både foran og bak, blinklys på sidene er fjernet, lampene er byttet med moderne lykter med LED-lys samt at fangerne er lakkert i bilens farge. Bilen er for øvrig lakkert i Shark Metallic grå, som er en Corvette-farge.

Innvendig er det gjort mer drastiske grep enn det er utvendig. Det første som møter deg er det illrøde skinninteriøret med sorte detaljer. Et Momo-ratt står plassert midt foran sjåføren, og like bak er det nye instrumenter fra Classic Instruments Autocross som har både speedometer som går til 200 mph, turteller og målere med muligheten for å lese ut batterispenning, bensinmengde i tanken, kjølevannstemperatur og oljetrykk. Det er lagd ny midtkonsoll trukket i skinn hvor en Alpine-spiller er felt inn for å styre lyd og multimedia. Bagasjerommet er trukket i samme farge som interiøret ellers.

Bilen ble lagt ut for salg på Bring A Trailer og ble solgt for den nette sum av 175.000 amerikanske dollar den 26.september. Det vil med dagens kurs si 1.907.496 norske kroner. En saftig sum for en gammel Camaro, men med alle disse oppgraderingene står kanskje pris i forhold til tilstand.