Denne finnes det bare en av
Ferrari Sp51
Denne finnes det bare en av

Denne finnes det bare en av

Kunden ville ha en helt unik bil, og Ferrari tok jobben.

Ferrari har en lang historie med fantastisk flotte V12-motorer. Den aller første bilen Ferrari bygde var 125 S som hadde en 1,5 liters V12 på 117 hestekrefter. Dette var i 1947. Etter dette har Ferraris navn stått sterkt knyttet til V12-motoren. I 2012 lanserte de det som er deres nyeste, og akkurat nå eneste, V12-bil. Ferrari 812 Superfast. Senere tok de denne bilen og bygde den om til en Roadster og ga den navnet 812 GTS.

Ferrari 812 GTS kan med rette kalles brukskunst og er i seg selv et kunstverk på hjul. Plommen i egget er Ferraris 6,5 liters V12 som produserer en symfoni av effekt på 789 hestekrefter på 8900 omdreininger i minuttet. Effekten levers ut i en 7-trinns getrag girboks. Bremsene er kjeramiske Brembo-bremser delt med LaFerrari. Diameteren er 398mm foran og 360mm bak. Den er utstyrt med bakhjulstyring og avansert aerodynamikk. Toppfarten er oppgitt til 340 kilometer i timen, med en 0-100 tid på kun 2,9 sekunder.

Selv om bilen i seg selv er spesiell, er det ikke alle som slår seg til ro med det. Ferraris fikk bestilling på en modifisert 812 fra en Taiwansk kunde. Donorbilen som ble brukt var en original bil, hvor mesteparten av karosseriet er lagd av deler i aluminium. For å gjøre om karosseriet i stilen den Taiwanske kunden ønsket, benyttet Ferrari seg mye av karbonfiber. Slik fikk de laget et mer strømlinjeformet karosseri, i tillegg til en fantastisk tverrgående karbonbjelke som samler kupeen på en flott måte. Dette er detaljer som er ment å skape en assosiasjon med sekstitallets targabiler, som gjerne brukte slike bjelker for å styrke karosseriets stivhet.

Noe av det Ferrari er mest fornøyd med på akkurat denne bilen er valgene som ble tatt i forbindelse med interiøret. Den Taiwanske kunden var svært involvert i prosessen og ønsket at de langsgående stripene på bilen skulle implementeres også i interiøret. Dermed ble stripene tatt igjen i både sømmen og midtkonsollen på det alcantaratrukne interiøret.

Navnet på dette kunstverket heter SP51 og er den eneste i verden av sitt slag.