Derfor elsker de BMW E30 M3!
BMW M3
Derfor elsker de BMW E30 M3!

Derfor elsker de BMW E30 M3!

Hva er det som gjør E30 M3 så ettertraktet? Vi har sett nærmere på saken.

E30 M3 har de siste årene skutt i været hva gjelder pris og følgerskaren blir stadig større. BMW 3-serie E30 ble først lansert i 1982, først som todørs og deretter som vanlig firedørs sedan fra 1983. Også kabriolet og stasjonsvogn ble etter hvert tilgjengelig. E30 ble også BMWs aller første M3, bygget av BMWs egen motorsportavdeling BMW Motorsport. BMW Motorsport GmbH, eller bedre kjent som BMW M i dag, var i utgangspunktet en racingavdeling som bygde racerbiler. Denne ble opprettet i 1972 og deres første prosjekt ble BMWs 3.0 CLS. Suksessen ble stor og den første M-bilen til BMW var BMW M1 som ble vist frem under Paris Motor Show i 1978. M1 er mer en sportsbil å regne enn en veibil. Derimot lanserte de BMW M535i i 1979 som en high performance-utgave av 5-serien.

Har du sett Nils Erik Wenaas ekte BMW M3 DTM?

Mye kjøreglede
Tonje Susanne Bjørge er nå på sin andre BMW E30 M3. Hun trekker frem kurvene som er på E30 M3 som det mest tiltrekkende på bilen og poengterer at med E30 M3 Evo vingen blir den ekstra rå. For henne har BMW som merke bydd på kjøreglede, kvalitet og mye bil for pengene.
- E30 M3n jeg har nå er opprinnelig en 320i som er ombygd med kun originale E30 M3 deler. Den har ekte Sportevo sideskjermer, grill og vinge. Den har karbontrakter i fangeren foran og Evotrakter i innerskjermene, samt at interiøret er en tro kopi av sportevo sitt interiør, med delskinn seter trukket i cecotto. Ellers er den godkjent med halvbur fra Weichers lakkert i bilens farge og har spoilerflap og frontleppe i karbon. En fantastisk bil å kjøre, forteller Tonje.

Dette er heller ikke Tonjes første E30 M3, men hennes andre. Den forrige var også bygd om fra 320i, men i motsetning til nå var den hun hadde da blå.
- På min nåværende M3 har jeg noen ganske sjeldne 3-delte OZ Exclusive felger i 8x17 tommer foran og 10x17 bak som jeg synes kler bilen utrolig godt.

Sjekk ut Aljosa Lovrics E30 M3

E30 M3 er å regne som en ekte kjøremaskin. Bilen veier fra 1,2 tonn avhengig av utstyrspakke. Den har en 5-trinns manuell girkasse og S14-motoren på 2,3 liter bilen er levert med trykker ut fra 192 hestekrefter i land som krevde katalysator, og hele 200 hestekrefter der slikt ikke var påbudt. Det kom også en limited edition motor på 212 hestekrefter i 1989.

Som et fly på himmelen
Da Truls Gullaksen var 17 år gammel så han for første gang BMW E30 og E30 M3 ble raskt en drøm. E30 ble også veien hans inn i det å lære seg å skru bil, restaurere og løse problemer.
- Rushet du får etter å ha skrudd i titalls timer og motoren starter er helt fantastisk.

Med stadig økende priser og færre tilgjengelige objekter virket det som M3 skulle bli med drømmen, men nå nylig bydde sjansen seg og Truls var snar om å gripe den. Bilen er i likhet med Tonjes ingen original E30 M3, men bygd om med originale deler. I tillegg har Truls fått en kraftig oppgradering under panseret.
- Originalt var dette en 316 som ble bygd om ved at de som bygde bilen tok et frontcut og skjøtet på en M3 fra frontvinduet og bak. Da gikk de også for en nyere M3 motor enn det E30 egentlig kommer med. S14B23 er motoren som egentlig skal stå her, men det står en S50B32 M3 motor fra en E36 M3. Bilen er blant annet oppgradert i understellet, alt er selvfølgelig godkjent.

Med mange biler på lista over flere forskjellige merker, blant annet en 1978 Porsche 911, har E30 motbevist det gamle ordtaket som på godt norsk låter «never meet your heroes».
- Dette er min første E30 M3 og det vil forbli min siste. Denne gikk rett inn i familien og skal bli der. Lukta i bilen, lyden av bilen, hvordan den ser ut. Alt er riktig. For meg er ikke denne bilen et redskap på fire hjul, men det er som et fly på skyfri himmel, avslutter Truls.

Sinna sugis
Det er ikke bare en kraftig og kvikk motor i et lett karosseri som har ført til E30s popularitet. Like viktig har nok også motorsporthistorien til bilen vært en like medvirkende faktor. BMW vant 24-timersløpet på Nürburgring hele fem ganger fra 1989 til 1994 og vant 24-timersløpet på Spa fire ganger fra 1987 til 1992. Da var bilens 2,3 liter på hele 296 hestekrefter. For å kunne delta måtte BMW produsere homologerte versjoner av racerbilen sin og dette endte opp som Evo 1, Evo 2 og Sport Evolution. Disse var lettere, hadde forbedret aerodynamikk, større bremser, mer effekt og større hjulbuer for å gi plass til 18 toms hjul.

Det er kanskje ikke så rart at BMW M3 E30 har blitt det ikonet den strengt tatt er, og det er ingen tvil om at entusiastene som eier en passer godt på dem.