Derfor er dette tidenes beste sportsbil
Derfor er dette tidenes beste sportsbil
Derfor er dette tidenes beste sportsbil

Derfor er dette tidenes beste sportsbil

Hvordan finner man fram til tidenes beste sportsbil? Svaret er enkelt.

Hvordan kan man på et saklig og objektivt grunnlag finne fram til hva som er «tidenes beste sportsbil»? I opphetede diskusjoner vil svaret gjerne være preget av personlige preferanser, smak og nostalgi. For mange vil f.eks Lamborghini Countach være tidenes sportsbil, rett og slett på grunn av dens ikonstatus og dramatiske design. Andre vil argumentere for Mazda MX-5 som tidenes sportsbil. Av den enkle grunn at den leverer mer «bang for your bucks» enn noen annen bil, og dens salgstall vitner jo også om en gedigen suksess målt i kroner og ører. Andre igjen vil trekke fram Ferrari 250 GTO (verdens dyreste bil på auksjon!), McLaren F1 (90-tallets raskeste bil!), Bugatti Veyron (første sportsbil over 400 km/t!) eller et titalls andre kandidater. Corvette! Pantera! Supra! E-type! Skyline! M3! Og så videre i det uendelige…

Å bruke personlig smak og behag for å komme fram til tidenes beste sportsbil er derfor en håpløs måte å se på problemstillingen på, og det nytter heller ikke å si at man må ha prøvd bilen for å kunne gjøre seg opp en mening. Hvem kan kjøre alt av nye superbiler som lanseres? Nei, for å finne svaret skal man ikke trenge å ha kjørt bilen. For det finnes et svar på det hele. Et enkelt svar. Som ikke har noe som helst med personlig smak og behag å gjøre:

Trofelisten.

Det blir som i fotball. Skal du diskutere om hvem som er tidenes beste engelske fotballag så kan du ikke si at Bristol Rovers trumfer Manchester United fordi du syns Rovers har finere drakter enn United. Du må se på Uniteds trofeskap i forhold til Rovers sitt. Og det er det man må gjøre når man skal se på hva som er den beste sportsbilen. Ta en kikk i trofeskapet. Altså seire i motorsport.

Og da blir svaret Porsche 911.

Siden 911 har vært med oss siden 1963, har den hatt god tid til å samle opp triumfer, men uansett hvilket tiår det er snakk om, så har bilen sanket inn vanvittige mengder trofeer. Og da snakker jeg ikke om seier i bilcross på Lånke mot Amazoner og Bobler. Da snakker jeg om det aller grommeste av internasjonal bilsport: Le Mans, Sebring, Daytona, Targa Florio, Paris-Dakar, Rally Monte Carlo osv. Og med det som bakgrunn trumfer 911 simpelthen alt annet av konkurrenter. Særlig gjelder dette for den klassiske 911 fra 1963 til 1989 (som riktignok bestod av en enorm mengde varianter og oppgraderinger underveis), men som i bunn og grunn fortsatt var den samme bilen, før den nye 911 med internkode 964 overtok i 1989. Den klassiske 911 var så bra at den ikke bare vant klassen sin i GT-løp, men også tok hjem totalseieren foran protype-racerbilene både på Daytona og Le Mans. Hvilken annen bil kjenner du til som har vært i stand til både å ta totalseieren på Le Mans og i Paris-Dakar? Nettopp. Case closed.

Listen over seire er simpelthen altfor lang, men her er noen utvalgte triumfer for den første 911 (1963-1989) og dens varianter som 934, 935 og 959:

Fra 1968 til 1970 tok 911 seier tre år på rad i Rally Monte Carlo.

I 1969 vant en 911R det beintøffe Tour de France (et beintøft seks-dagers rally gjennom Frankrike), og det samme året vant bilen Rally Korsika.

I 1973 vant en 911 Carrera RSR 24-timers løpet på Daytona. Og da snakker vi ikke om seier i GT-klassen som er imponerende nok, men totalseier mot Gruppe 5 sportsvognene! Ikke engang Ferrari 250 GTO (som egentlig var en racerbil som kunne kjøres på gaten) hadde noensinne vunnet noe så stort.

I 1973 vant en RSR sammenlagtseieren i det legendariske landeveisløpet Targa Florio.

 

I 1974 vant Peter Gregg Trans-Am mesterskapet og IMSA Camel GT serien i en 911 RSR.

I 1975 tok på nytt en 911 RSR hjem sammenlagtseieren i 24-timers løpet på Daytona.

Til bruk i Gruppe 4 ble Turbo RSR til 934, og den vant Trans-Am mesterskapet i 1976. For Gruppe 5 fikk man 935 som var løselig basert på 911 Turbo, og med den vant Porsche mesterskapet for konstruktører fra 1976-1979 i internasjonal sportsvognracing.

I den amerikanske IMSA-serien var det kun ETT løp fra 1977 til 1980 som IKKE ble vunnet av en Porsche 935. Fram til 1984 tok bilen mer enn 150 seire og vant både 12-timers løpet på Sebring og 24-timers løpet på Daytona seks ganger hver!

Fra 1977 til 1979 vant en Porsche 935 1000 km løpet på Nürburgring tre år på rad.

 

I rallyverdenen vant en privat-driftet 911 SC Rally Monte Carlo i 1978, og det samme gjentok seg i Rally Korsika i 1980.

I 1979 kom den aller største triumfen. En 935 K3 vant 24-timers løpet på Le Mans! Og ja, vi snakker totalseier, ikke klasseseier.

I 1984 vant en 911 Carrera verdens hardeste og tøffeste billøp: Paris-Dakar. To år senere vant en 959, som var basert på 911.

Alt dette vitner om en sportsbil som går utenpå alt annet. Det er simpelthen ingen annen sportsbil som er i nærheten av slike triumfer.

Ergo er Porsche 911 fra 1963 til 1989 tidenes beste sportsbil.

Avslutningsvis må det sies at Porsche alltid har satset veldig tungt på motorsport. De har trodd på slagordet «Win on Sunday, sell on Monday», og brukt erfaringene fra racerbanen til å gjøre produksjonsbilene enda bedre. Men ikke alle fabrikker har satset like tungt som Porsche. Således kan det jo godt hende at den allerede nevnte Lamborghini Countach (og en mengde andre gode kandidater) kunne ha vunnet mengder av løp, hvis den hadde fått tung fabrikklags-støtte. Men det hadde ikke Lamborghini penger til, og den skjebnen har også rammet mengder av andre sportsbiler. Men det blir i så fall en typisk hva, hvis, dersom debatt. Om man ikke selv liker bilen av ulike grunner, er det greit det, men de historiske fakta er uomtvistelige: Porsche 911 har vunnet flere billøp enn noen annen sportsbil, og dens merittliste på 70 og 80-tallet står i en særklasse. Med det som bakgrunn må den klassiske Porsche 911 må være «tidenes beste sportsbil».