I 1977 tok arbeidere seg inn i lokalene og fant den hemmelige samlingen, noe som førte til store mediaoppslag. Fagforeningen okkuperte lokalene i to år, og døpte stedet til «Arbeidernes museum» og lot alle få gratis adgang. En Austin ble satt fyr på, og trusselen om hva som kunne skje med de flotteste bilene var åpenbar, samtidig som utenlandske samlere så mulighetene til å slå klørne i noen av godbitene. Det siste ble forhindret da den franske stat i 1978 klassifiserte samlingen som et historisk monument, noe som umuliggjorde eksport til utlandet. I 1980 ble det derimot godkjent av retten at man kunne selge samlingen, og flere ulike aktører (bystyret, kommunestyret, den franske automobilklubben og Paris Motor Show-arrangørene) fant da sammen og deres konglomerat National Automobile Museum Association kom opp med de nødvendige 44 million francs for å kjøpe samlingen (Sclumpf-brødrene mente for øvrig dette var en altfor lav sum, og de vant saken 20 år senere for ytterligere 25 millioner francs).