Hva med dem som jobber hos BMW? Må de følge en viss mal, eller står de fritt til å komme med sine ideer?
- Våre designere får ikke noen bok om BMW når de starter, så det er ikke sånn at vi følger et bestemt designspråk som våre folk må lære seg. Vi har et museum hvor folk kan gå for å få inspirasjon, og også et lager med rundt 500 biler, hvor alle før eller siden tar turen for å se. Det ser jeg også selv når jeg går rundt her. Det er mange vidunderlige detaljer som man kanskje bare har sett på et bilde før, også får man se det på ordentlig. Men det er viktig å ikke repetere fortiden, for da blir sirklene stadig smalere, og ikke det rette for å pushe et merke forover.
Når du designer biler så vet du jo at bilene ikke kommer på markedet før mange år etter at du har tegnet dem. Samtidig må du jo følge trender. Men hvordan gjør du det når du må tegne bilen lenge før den slippes?
- Ja, det er nærmest svart magi. Vi vet ikke. Ingen vet. Det er faktisk den hardeste delen av jobben. For akkurat nå, dette året vedtar vi designspråk som skal ut på markedet i 2025. Og etter at bilen slippes er den gjerne på markedet i 7-8 år. Så det betyr at bilen vi tegner nå må fortsatt se bra og moderne ut i 2032. Gjør vi jobben vår bra vil bilen se bra ut også etter det, fordi det er bra for gjenbruksverdien på bruktmarkedet. Våre kunder ønsker å kjøpe noe som holder seg godt i verdi. Så når du tenker på det blir det en stor utfordring, og man kan bli redd. Men heldigvis tenker ikke jeg eller mine designere sånn. Vi tenker konstant på fremtiden, og som designer mener jeg du må ha gode antenner.
- Du må følge med på hva som skjer rundt deg. Personlig er jeg interessert i arkitektur, kunst, mote, industridesign. Vi har også et designstudio som gjør produktdesign, og det er del av mitt område. De har kontorer i Los Angeles og Shanghai, så vi designer ikke bare biler. Vi er i touch med andre selskaper, og utvikler produkter for fremtiden. Fra det klarer vi å få et ganske godt bilde av hvordan andre industri-aktører kommer til å utvikle seg, sånn 4-5 år fra nå, og det vil jo da ha en effekt på hvilken måte våre kunder vil se på bilene våre. Men du kan aldri være sikker, og det er den ærlige sannheten. Jeg har aldri søvnløse netter fordi jeg er nervøs for valgene vi har tatt, men det hender jeg våkner opp med en ide, og begynner å skissere litt midt på natten. Det er alltid spennende når et nytt produkt skal lanseres. Vi har designkonkurranser mellom våre ulike studioer, og fra et titalls sketsjer velger vi ut noen som vi bygger modeller av, også blir noen til full-size modeller som vi presenterer til styret. Vi går fra 4 biler til 2, også tre måneder senere fra 2 til 1.