Utover åttitallet fortsatte de gode tallene for Bertone, med nærmere 2000 ansatte som kunne sette sammen 25.000 biler årlig, eller rundt 100 biler per dag, med storstilt produksjon av Fiat X1/9 og Fiat Ritmo Cabriolet, samt den nye Volvo 780 og Opel Kadett GSi Cabriolet (begge fra 1985). Cabriolet-produksjon ble viktig for Bertone utover 90-tallet med biler som Fiat Punto og Opel Kadett og Astra, før Nuccio Bertone gikk bort 26.februar 1997. Den elegante mannen med sine store visjoner og lederegenskaper var borte, og hans kone Lilli Bertone tok over. Men tidene var iferd med å forandre seg. Bilfabrikk etter bilfabrikk flyttet ansvaret for design internt, i stedet for å ta kontakt med italienske designbyrå, og dette medførte at Bertone måtte legge ned produksjonsfabrikken i 2009. Lilli kjøpte ut 84 biler fra Bertone-museet, og i årene etter 2009 ble museumsbiler en måte å få inn kapital på. Først gikk kronjuvelene i form av Lamborghini Marzal, Chevrolet Testudo, Lancia Stratos Zero, Lamborghini Bravo, Lancia Sibilo og Lamborghini Athon, som alle gikk under hammeren på en auksjon i Villa d’Este i 2011. De seks bilene solgte for totalt 3,6 millioner Euro, som holdt konkursspøkelset unna en stund, men det nyttet ikke. I 2014 var det slutt, og i 2015 skulle de 78 gjenværende kjøretøyene gå under hammeren. Men så skjedde ikke. Nyheten om at disse italienske nasjonalskattene skulle spres utover kloden og forsvinne inn i dunkle samlinger, gjorde at italienske representanter for ulike kulturdepartementer våknet. Bertone-samlingen ble erklært å ha nasjonal kulturverdi, og kunne derfor verken deles opp eller selges ut av landet. ASI (den institusjonelle enheten som representerer den bilkulturelle hobbyen i Italia) vant med sitt bud på 3,4 millioner Euro, men selv om samlingen da var trygg, så gjenstod ett problem: Hvor skulle man lagre de 78 kjøretøyene?