I BMWs bil er alt av materialer, det være seg aluminium, stål, glass eller plast resirkulerbart og fornybart. Dette er da også helt nødvendig med tanke på framtidens mangel på råvarer. Men det handler ikke bare om materialer, store deler av bilen er laget slik at både interiør og eksteriør raskt kan demonteres når bilen har gjort sitt, og gå inn igjen i verdikjeden som grunnlaget for en ny bil.
Lim erstattes av smarte skjøteteknikker, både for miljøet sin del, men også for enklere design og sortering av materialer. Hva så med lakk tenker du kanskje? Jo, i stedet for lakk har de ulike karosserioverflatene fått forskjellig varmebehandling, slik at de fremstår som ulike farger.
En annen fiffig løsning er at i stedet for å bruke vanlige emblemer og logoer, er disse nå gravert med laser for å unngå bruk av ekstra tilleggsdeler. Så har man dekkene, som er laget av sertifisert, dyrket naturlig gummi, i kombinasjon med resirkulerte gummipartikler.
Dette er altså en av de aller mest framtidsrettede biler noensinne, og BMWs sjefsdesigner Adrian van Hooydonk, er naturlig nok stolt over den når han forteller om den. Jeg møter ham på Concorso D’Eleganza Villa D’Este hvor BMW har tatt med seg mange ulike biler, både konsepter og ulike entusiast-varianter:
- Det er litt skremmende å komme hit med nye biler, parkert rett ved siden av disse fantastiske historiske bilene, det skal sies, forteller Hooydonk.
Har du lest dette intervjuet med BMWs designsjef?