Dette er egentlig en 2017 BMW 740i Limousine
Dette er egentlig en 2017 BMW 740i Limousine
Dette er egentlig en 2017 BMW 740i Limousine

Dette er egentlig en 2017 BMW 740i Limousine

Skinnet bedrar har kanskje aldri vært mer passende.

Steven Jarudd fra Sverige hadde et av de mer oppsiktsvekkende byggene på Oslo Motorshow i år. Ved første øyekast ser dette ut som en patinert 1959 Oldsmobile 98, men det er langt fra sannheten. Steven Jarudd startet dette prosjektet med et skall av en 1959 Oldsmobile 98, samt en kræsjet 2017 BMW 740i Limousine. Steven begynte med å skjære av skjermer, tak og kanaler på BMWen slik at han kunne senke det gamle Oldsmobilekarosseriet på toppen. Så ble det en stor jobb med å tilpasse de to bilene mot hverandre, hvor mange timer sveising gikk med. Til slutt var Oldsmobilen sveiset sammen med BMWen. En fordel med å gjøre det slik var at absolutt alt av motor, drivlinje og annen elektronikk enda hang fast på BMW-karosseriet. Det ble derfor opp til Steven og hans kompanjonger å få bygd om gulvplata slik at seter og dashbord og alt passet mot Oldsmobilens karosseri.

Motoren ble litt påjustert ved at Steven fikk Svensk Turboservice til å dreie opp de originale turboene slik at det ble plass til større turbiner i den. Deretter ble motorens programvare modifisert slik at den håndterte den økte luftmengden fra turboene.  BMWen er firehjulstrekk og den ekstra effekten er derfor svært velkommen på en så tung bil.

Steven har hatt fokus på at det originale utstyrsnivået på BMWen skulle fungere også på det nye prosjektet. Ting som soft-close dørene som er på limousinen fungerer på dørene til Oldsmobile-karosseriet, 360 graders ryggekamera og ryggesensorer er koblet opp og alt ellers inne i kupeen fungerer som det skal. På Limousinen er det også automatisk åpning og lukking av bagasjeluken, noe Steven ville ha på Oldsmobilens bagasjeluke. Problemet er at på BMWen er denne luken i aluminium og betydelig mindre i fysisk størrelse, mot Oldsmobilens som er i stål og sikkert ti ganger så stor. Dette løste Steven ved å montere de originale motorene mot luken, men han målte ut vektdifferansen på lukene og fikk tak i gassdempere som dermed ville hjelpe de originale motorene til å tro at dette fremdeles var BMWens originale bagasjeluke.