Dette er tidenes dyreste førkrigsbil
Tidenes dyreste førskrigsbil!
Dette er tidenes dyreste førkrigsbil

Dette er tidenes dyreste førkrigsbil

I det stille har en av de 6 sagnomsuste bilene blitt solgt.

Bugatti Royale er en legendarisk bilmodell. Kun laget i 6 eksemplarer, og myteomspunnet på alle mulige vis. En av de 6, den såkalte «Berline de Voyage», ble ikke solgt da den var ny, og sammen med to av de andre Royalene: «Coupe Napoleon» og «Kellner» ble de tre bilene gjemt bak en mursteinsvegg på eiendommen til Ettore Bugatti, slik at ikke nazistene kunne ta dem under krigen.

Etter krigens slutt ble både «Berline de Voyage» og «Coupe Napoleon» kjøpt av Briggs Cunningham i 1950, som fikk dem for 571 dollar stykket, pluss et par nye kjøleskap som ikke fantes å få kjøpt i det krigsherjete Frankrike (tidenes røverkjøp?). Cunningham tok dem så med til USA i 1951, og solgte «Berline de Voyage» i 1952 for 6500 dollar. Den var lenge del av The Harrah Collection, før den i 1986 ble solgt for 6,5 millioner dollar. I 1991 solgte grunnleggeren av Domino’s Pizza den for 8 millioner dollar til The Blackhawk Museum, som nå har solgt den videre.

Hvem kjøperen er vites ikke, ei heller hva salgssummen var. Men Rick Cole, som har holdt på med klassiske biler i årtier, og som har et solid rykte, var med på å sluttføre handelen, og tok imot bilen på europeisk jord. Han har bekreftet at summen var godt over rekorden for en førkrigsbil, som er 22 millioner dollar for en 1935 Duesenberg SSJ Roadster, solgt på auksjon i 2018 på Pebble Beach.

Ettore Bugatti planla å bygge 25 eksemplarer av sin Royale, den kanskje mektigste bil noensinne bygget. 6,70 meter lang, 3,5 tonn egenvekt, og med en 12,8-liters rekkeåtter under panseret. Men prisen ble enorm, og Ettore var ekstremt kresen når det gjaldt kunder. Legger du til en aldri så liten depresjon på 30-tallet, så er det kanskje ikke så rart at det bare ble seks biler.