Dette er verdens vakreste roadster
Vakker sideprofil.
Dette er verdens vakreste roadster

Dette er verdens vakreste roadster

Det prestisjetunge Grand National Roadster Show ble nylig avholdt, og vinneren overrasket mange.

Nivået på vakre og gjennomførte hot rods er skyhøyt i USA, så det er ingen enkel oppgave for dommerne å skulle velge den vakreste to-seters åpne custom hot rod, som hvert år kåres med tittelen «America’s most beautiful roadster», eller AMBR forkortet, under det såkalte Grand National Roadster Show. Det finner sted i Pomona, California, hvor landets fineste roadstere, hot rods og custombiler blir invitert.   

Det finnes for øvrig også en tittel for biler med tak, den såkalte «America’s most beautiful car that isn’t a roadster», en tittel som ble for lang og klønete, og som derfor har navnet «The Slonaker Award».

Men det er AMBR hvor hovedinteressen ligger, og hovedfeltet dreier seg som oftest om en 1932 Ford roadster. I år lå det dessuten litt i kortene at en ’32 Ford roadster skulle vinne, siden bilen hadde 90-års jubileum, noe som ble behørig feiret. Men nei, i et tett felt med ti sterke kandidater, ble vinneren Jeff Breault sin 1934 Chevrolet roadster. Noe som overrasket mange, fordi mange aldri har sett en ’34 Chevy Roadster.

- Det var min drøm å bygge en Chevy roadster. Jeg er en Chevy-mann, ikke en Ford-mann. Jeg har masse biler, men jeg har ingen roadster. Så jeg sa til meg selv: Jeg må ha meg en roadster, uttalte Breault etter seieren som innkasserte en massiv pokal og 12.500 dollar i premiepenger.

Men først måtte han finne en. Noe som ikke var så enkelt. For Chevrolet lagde bare 3000 roadstere i 1934. Og det var for 88 år siden. Hvor mange tror du fins igjen av en bil laget av Chevrolet for 88 år siden?

Breault fant sin bil “10 eller 12 sider dypt inne i et Google søk.” Den stod i en garasje i Connecticut. Enken som eide den ønsket ikke å selge den til noen som kom til å «kappe den opp». Hun ønsket at den nye eieren skulle kjøre bilen, akkurat som hennes mann hadde gjort det, og Breault sa seg enig.

«Hey, I did drive it – for a few years.» Så ønsket Breault noe mer. Han jobbet med designer Eric Black i over ett år med designet, og deretter ble selve arbeidet med å omsette tegneplanene om til realitet overlatt til Devlin Rod and Customs i Wichita, Kansas. De brukte to år på arbeidet. Interiøret er gjort av Downey’s Auto Upholstery, og under panseret finner vi en moderne LS V8-motor fra GM.

- Jeg sa jeg ønsket noe som, hvis jeg stod midt oppi glansdagene til hot rodding og jeg da hadde pengene, ingeniørene og designerne, hva ville jeg ha bygd? Og det er det, fortalte Breault som nå kan glede seg over å kunne titulere bilen sin som Amerikas vakreste åpne hot rod.

P.s. For den som måtte lure så ble Amerikas vakreste som ikke er en roadster, Pat Gauntt sin 1932 Ford coupe bygget av Troy Ladd’s Hollywood Hot Rods.