Dodge har sprengt syv motorer i jakten på den ultimate Hellcat-motoren
Men først skal Dodge presse denne motoren til det ytterste
Dodge har sprengt syv motorer i jakten på den ultimate Hellcat-motoren

Dodge har sprengt syv motorer i jakten på den ultimate Hellcat-motoren

Det kan være krevende å bygge holdbare motorer selv for Dodge.

Det er ingen vanskelig sak å hente mer effekt ut av den allerede sterke Dodge V8 Hellcatmotoren, men når du gjør det som produsent med ansvar for garanti må du passe på at ting blir gjort riktig. Dodge hadde tenkt å lansere sin nye motor under SEMA i år, men «last call» Challenger Specialen må nok vente litt til.
- Vi skulle lansere på SEMA, men vi fikk noen problemer. Jeg skal ikke prøve å gjemme meg bak den vanlige unnskyldningen med forsyningskjede- og chipproblemer eller slike ting, forklarte daglig leder hos Dodge, Tim Kuniskis, under en mediebriefing for Dodges SEMA-planer forrige uke.

Les mer: Muskel-ikonene avlives: 2023 blir siste modellår for Charger og Challenger

Dodge Demon fikk i 2018 et løft fra 707 hestekrefter til 840 takket være en større kompressor og høyere turtallsperre. Sprinten fra 0 til 97km/t kunne da bli gjort unna på knappe 2,3 sekunder og kvartmila på 9,65 sekunder med 225km/t over mål.
- Når du vil øke effekten på enn Hellcat er det veldig enkelt å gjøre, men jeg som selger må ta den gjennom den normale produksjonssyklusen, sa Dodge-sjefen. Og det er de harde holdbarhetstestene som har forårsaket problemet, forklarer Kuniskis før han fortsetter; vi kjører disse tingene på full gass i timevis, døgnet rundt. Testingen på disse tingene er brutale. Så langt har vi sprengt til sammen syv motorer, men jeg tror vi har funnet ut av det nå, avslutter Kuniskis.