Dodge lover verdens første helelektriske muskelbil
Burnout på alle fire hjul!
Dodge lover verdens første helelektriske muskelbil
Dodge lover verdens første helelektriske muskelbil

Dodge lover verdens første helelektriske muskelbil

Dodge lover verdens første helelektriske muskelbil

Blir det suksess, eller er det noe som skurrer her?

Under nattens «Stellantis EV Day» kom nyheten om at Dodge kommer med det de selv kaller verdens første helelektriske muskelbil. (se hele filmen i bunnen av saken).

“If a charger can make a Charger quicker … We’re in!”

 

I videoen forteller Tim Kuniskis, Dodge Brand CEO, at ingeniørene har makset kapasitet for hva en forbrenningsmotor får til i effekt på vanlig vei, og at de nå er forpliktet til å gå elektrisk for å gi kunden det ypperste av effekt.

“Tear up the streets … Not the planet”

Slik låter Dodge slagord for deres foreløpige konseptbil som etter planen skal komme i 2024. Sammen med fengende strofer om at Dodge ønsker mest effekt for sine kunder, vises det frem mørke og vage bilder av den nye konseptbilen.

“Why on gods green earth would Dodge ever build an electric car?

Svaret på sitatet over kommer så i filmen. «Performance made us do it». Samtidig som teksten slenges på skjermen ser vi konseptbilen som gjør en burnout i kjent Dodge-markedsføringsstil. Merk deg at det er ingen tvil om at det ryker fra alle fire hjulene.

Designet ser retro-inspirert ut, og spesielt fronten og den lange LED-baren drar assosiasjonene rett til den ikoniske Charger-æraen på slutten av 60-tallet, og kanskje spesielt 1968-modellen. Bare med en ny logo i midten, selvfølgelig. Logoen minner for øvrig fælt på den Dodge brukte mellom 1962 – 1968, som igjen underbygger at dette trolig blir et retro-design. Man kan skimte en taklinje i fastback-utførelse, og brede hjulbuer med feite gummihjul, i motsetning til elbilene vi er vant med å se i dag, og slik vi har lært oss å kjenne Dodge. Si hva du vil om elektrisk bil. Designet ser i det minste ut som en foreløpig vinner!

Bilen vil bygges på STLA Large plattformen, som er en av fire nye batteri-plattformer Stellantis har annonsert. Stellantis forteller videre at den nye el-muskelbilen vil gjøre 0-100 km/t på kun to sekunder, og ha en rekkevidde på 500 miles (altså rundt 800 km). Det er hintet til 886 hestekrefter på den bøseste modellen. Foreløpig sies det ingenting om dette er en ny oppstandelse fra en gammel modell, om det er en Charger, Challenger, eller en helt ny modell. Det vil tiden vise.

Så er nok det store spørsmålet: Er dette egentlig en muskelbil? Er det ikke rå lyd og høyt bensinforbruk fra en amerikansk V8 som er selve hovedingrediensen i en muskelbil? Eller kan man ta bilen for det den er, og kalle det en muskelbil på bakgrunn av rå effekt? For å gjøre en stillestående burnout på alle fire hjulene må vel være noe som får et muskelbil-hjerte til å banke ekstra hardt, eller? Et korrekt svar er nok vanskelig å gi, men det som er helt sikkert er at ideen er spennende!