Du bør kanskje sette deg ned for denne beskjeden – Recaro har begjært seg konkurs
Man drømmer seg tilbake til de fantastiske rutede sportssetene så fort man hører navnet: «Recaro».
Du bør kanskje sette deg ned for denne beskjeden – Recaro har begjært seg konkurs

Du bør kanskje sette deg ned for denne beskjeden – Recaro har begjært seg konkurs

Det legendariske merket står bak noen av historiens beste sportsstoler.

Enten det har vært en heftig produksjonsbil, eller en fullt ut løpsbil, så er ingen slik bil komplett uten flotte sportsstoler. Nå ser det dog ut som at kanskje den beste produsenten av dem alle ikke vil produsere seter lengre. Recaro har nemlig begjært seg konkurs. Grunnen til dette er ikke offentliggjort (sett bort fra det åpenbare med trang økonomi), men man kan spekulere i om det er fordi mange bilprodusenter lager setene sine in-house om dagen, samt at de som kjøper ettermarkedsstoler går for langt billigere alternativ.

Delen av Recaro som produserer seter for biler ble en egen gruppe, etter at investeringsfirmaet Raven Acquisitions tok over firmaet i 2020. Recaro lager nemlig seter for det meste. Alt fra sitteplasser i tog, fly, og gaming-stoler. Sistnevnte bruksområder kommer ikke til å få problemer her, men det er altså vår høyt elskede bilgruppe som er rammet.

 

Dette vil by på problemer for 215 arbeidstakere. En gruppe som mener de har fått svært lite informasjon fra toppene i firmaet. Ifølge den tyske avisen, Wirtschafts Woche, skal disse ansatte på Kircheim-fabrikken ha blitt sjokkert over nyheten, og at de har ofret både lønnsøkning og ansattfordeler de siste årene for å holde firmaet i god finansiell stand.

 

Nyheten har også gitt sjokkbølger for bilprodusenter. For mens de for eksempel ofte har tre forskjellige dekkleverandører som har blitt testet og godkjent for bilene deres, så er en produksjonsstopp på seter mye verre å finne en rask erstatter på. Spesielt på så kort tid. Jo, det finnes mange andre leverandører, men det vil ta tid før disse å både produsere riktige mål og mengder, samt at en splitter ny produksjonslogistikk må settes opp. Frem til det skjer, eller om Recaro blir reddet på et vis, så kan det fort hende at vi får en del biler fremover som kun blir tilgjengelige med originale seter.

Recaro kom på banen i 1906, da Wilhelm Reutter begynte å bygge både karosseri og interiør for biler. Firmaet fikk navnet Reutter Karosserie, før det ble kjøpt ut av en av deres største kunder, Porsche. Da Porsche separerte karosseri og interiør-avdelingene, så startet sistnevnte del for seg selv, og ble Recaro. De produserte sportsseter for Porsche og for ettermarkedet. Recaro begynte så på 1970-tallet å produsere flyseter, og vokste seg såpass store at de delte seg opp i forskjellige grupperinger på 90-tallet.