Det var nok dette ryktet som fikk Horace Elgin Dodge Jr. til å kontakte Duesenberg Brothers Racing høsten 1925. Som du kanskje mistenker var Horace Jr. sønn av Horace Elgin Dodge, grunnlegger av The Dodge Motor Company. Horace Jr. fulgte ikke sin far inn i bilindustrien, men delte farens lidenskap for båter. Etter farens død i 1920 grunnla Horace Jr. the Dodge Boat Works i Detroit i 1923 med en investering på 2 millioner dollar fra mamma Anna Thompson Dodge. For å promotere sitt nye båtselskap ville Horace Jr. bygge en båt som skulle være uslåelig i racing og ikke minst vinne det prestisjetunge Gold Cup løpet på Detroit River. Etter forhandlinger og ideutveksling med brødrene Duesenberg høsten 1925, signerte man i januar 1926 en kontrakt på $32.500 for konstruksjon og bygging av to komplette racingmotorer. Den første motoren skulle leveres bare 5 måneder senere i juni 1926.
Motoren som ble konstruert bestod av tre blokker rekke-åttere montert på et felles veivhus i støpt aluminium som til sammen dannet en W-24. Hvorfor akkurat en W-konfigurasjon ble valgt sier historien lite om. Det er derimot nærliggende å tro at en lignende W-12 motor fra Napier som på samme tid satte nye rekorder både i lufta og på bakken var inspirasjon.