Duesenberg W-24 DOHC: Verdens råeste båtmotor!
Den nybygde båten. Legg merke til de kompakte dimensjonene. Foto: Dan Arena
Duesenberg W-24 DOHC: Verdens råeste båtmotor!

Duesenberg W-24 DOHC: Verdens råeste båtmotor!

En motor så voldsom og kompleks at det tok en hel arbeidsuke å justere alle 96 ventilene!

De fleste bilinteresserte forbinder Duesenberg med ekstravagante ultra-luksusbiler fra 20 og 30-tallet. Er du litt over snittet bilinteressert har du kanskje også fått med deg at Duesenberg i tillegg bygde racingmotorer og racebiler i pionertiden til Indianapolis Motorspeedway på 1910 og 1920-tallet. Duesenberg vant faktisk Indy 500 i 1922, 1924, 1925 og 1927 i tillegg til det franske Grand Prix på Le Mans i 1921. Duesenberg bygget seg dermed opp et rykte som en av verdens ypperste motorbyggere.

Det var nok dette ryktet som fikk Horace Elgin Dodge Jr. til å kontakte Duesenberg Brothers Racing høsten 1925. Som du kanskje mistenker var Horace Jr. sønn av Horace Elgin Dodge, grunnlegger av The Dodge Motor Company. Horace Jr. fulgte ikke sin far inn i bilindustrien, men delte farens lidenskap for båter. Etter farens død i 1920 grunnla Horace Jr. the Dodge Boat Works i Detroit i 1923 med en investering på 2 millioner dollar fra mamma Anna Thompson Dodge. For å promotere sitt nye båtselskap ville Horace Jr. bygge en båt som skulle være uslåelig i racing og ikke minst vinne det prestisjetunge Gold Cup løpet på Detroit River. Etter forhandlinger og ideutveksling med brødrene Duesenberg høsten 1925, signerte man i januar 1926 en kontrakt på $32.500 for konstruksjon og bygging av to komplette racingmotorer. Den første motoren skulle leveres bare 5 måneder senere i juni 1926.   

Motoren som ble konstruert bestod av tre blokker rekke-åttere montert på et felles veivhus i støpt aluminium som til sammen dannet en W-24. Hvorfor akkurat en W-konfigurasjon ble valgt sier historien lite om. Det er derimot nærliggende å tro at en lignende W-12 motor fra Napier som på samme tid satte nye rekorder både i lufta og på bakken var inspirasjon.

Spesifikasjonene var intet annet enn imponerende, husk at vi snakker om en konstruksjon fra 1926! Sylinderdiameteren var på 73 millimeter med en slaglengde på 102 millimeter. Et motorvolum over 24 sylindre på til sammen 10,2 liter! Sylinderblokkene var som veivhuset støpt i aluminium med sylinderforinger i smidd stål. Fire ventiler per sylinderkammer var montert i penta-topper. Ventiljusteringen var alt annet enn en jobb for nybegynnere. Det tok en hel arbeidsuke å justere de 96 ventilene! Disse ble drevet av doble overliggende kamaksler på hver av de tre motorblokkene, 6 stykker totalt. Etter diverse eksperimentering med forskjellige forgassere endte man på at 12 stykk Holley to-port forgassere fungerte best. Dessverre var ytelsen på 475 hester langt under ambisjonen for den ferdige motorkonstruksjonen.

Med endringene veide motoren nå 635 kilo og effekten var økt til over 850 hester ved 5000 omdreininger. Motorlyden på full gass ble nå beskrevet som «nothing else on earth», et uttrykk vi tror det var full dekning for!

Forholdet mellom Horace Jr. og Duesenbergbrødrene surnet over misnøye med motoren og den siste kontraktbetalingen på $2000 ble aldri gjort. Det kan mistenkes at Duesenberg-brødrene var opptatt med sitt gryende bilfirma og etter hvert nedprioriterte motoroppdraget fra Horace Jr. Dodge ansatte etter hvert Paul Miller som hadde jobbet med motoren hos Duesenberg. Miller fortsatte å utvikle og forbedre konstruksjonen hos Dodge Boat Works over flere år. Den ble installert i flere båter gjennom slutten av 20 og begynnelsen av 30-tallet men vant aldri ett eneste løp for Dodge. I oppgitthet og frustrasjon solgte Horace Jr. til slutt motorene i 1934 til Herb Mendelson. Med på kjøpet fikk Mendelson også et halvferdig kompressoroppsett som aldri ble utprøvd hos Dodge. Mendelson ansatte også Paul Miller og han fikk fortsette utviklingen han nå hadde holdt på med i snart 10 år. Miller ferdigstilte kompressoroppsettet som leverte et ladetrykk på 1,03 bar eller 15 psi. De tunge vannavkjølte eksosmanifoldene ble nå kassert til fordel for 30 vertikale «rake rør»! Med endringene veide motoren nå 635 kilo og effekten var økt til over 850 hester ved 5000 omdreininger. Motorlyden på full gass ble nå beskrevet som «nothing else on earth», et uttrykk vi tror det var full dekning for!

Mendelson installerte den nå omdøpte Miller-Duesenberg W24 i sin 26 fots lange hydroplanbåt «Notre Dame». 10 år med utvikling og ombygging ble endelig kronet med suksess. «Notre Dame» vant President’s Cup på Potomac River i Washington D.C. i 1935. Ytterligere tuning og forbedringer ble gjort mot slutten av 30-tallet, og både Silver Cup og Gold Cup ble vunnet av «Notre Dame» I 1940 var motoreffekten kommet opp i 917 hester. «Notre Dame» satte dette året under et toppfartforsøk på Detroit River ny verdensrekord og ble samtidig verdens første båt til å bryte 100 miles per hour barrieren på vann.

«Notre Dame» forsvant og ble trolig hugget opp under krigen. Heldigvis overlevde en av de to W24 motorene. I 1993 ble den gjenværende motoren kjøpt av entusiasten Gerard Raney i California. Han bestemte seg etter hvert for å bygge en nøyaktig kopi av «Notre Dame» til motoren. I 2018 ble nyoverhalt motor og nybygget båt endelig gjenforent og for første gang siden 1940 kunne det umiskjennelige Duesenberg W-24 brølet oppleves!