Eieren av denne bilen tar nå en voldsom sjanse
Aston Martin Bulldog ble tegnet i 1979.
Eieren av denne bilen tar nå en voldsom sjanse

Eieren av denne bilen tar nå en voldsom sjanse

Etter en lang og kostbar restaurering, har dagens eier tatt et uvanlig og dristig valg som har sjokkert mange.

1980 var alt annet enn lystig for mange selskaper som opererte i de aller øverste prisklasser. Blant de som slet blytungt var legendariske navn som Maserati, Bristol, Lamborghini og Aston Martin. Sistnevnte gikk fra krise til krise utover syttitallet, og ble i 1975 kjøpt opp av to amerikanske forretningsfolk. De innså at modellprogrammet var ganske foreldet, og kom opp med ideen om mer moderne modeller som kunne sette merket på kartet igjen. Første trinn på stigen var den dramatiske Lagonda, en firedørs luksusbil med en ekstrem kileform.

Men man satset også mot en ultimat superbil som skulle bli verdens raskeste produksjonsbil. William Towns som hadde tegnet Lagondaen, fortsatte med en vanvittig kileform, og kom opp med Bulldog i 1979. Den ble presentert til pressen i 1980, og med vanvittige 600 hk (oppgitt fra fabrikk) fra sin turbomatede 5,3-liters åtter, skulle bilen ifølge fabrikken klare 381 km/t! Det var sinnssvake tall i 1980. Ingen andre superbiler hadde over 400 hk, og ingen klarte i 1980 over 300 km/t. Aston Martin opplyste at 15 til 25 biler skulle bygges, men det ble med det ene eksemplaret.

Den oppgitte toppfarten var også langt unna. For den ene gangen fabrikken prøvde å bevise bilens potensiale klarte man ikke mer enn 307 km/t (191 mph). Bilen ble solgt i 1984 til en rik herremann i Midt-Østen, og der forfalt den i mange år, før den ble solgt videre hit og dit. Bilen eies idag av en amerikaner som har brukt store ressurser på å restaurere den til topp stand. Et britisk firma har allerede brukt 18 måneder på jobben, og når bilen snart er helt klar har eieren satt seg et hårete mål. Han har tenkt å bevise at Bulldog klarer 200 mph – 320 km/t – og til den jobben har han hyret inn proff hjelp. Darren Turner, racerkjører for Aston Martin i blant annet Le Mans, vil ta plass bak rattet for oppgaven.

 

"I had heard of the legend of Bulldog from within Aston Martin and when news started to filter out about the car being restored to go for the 200 mph target, I thought that was such a cool thing to do,” fortalte Turner til Shropshire Star.

I likhet med Turner syns mange at valget til eieren er tøft og kult. Hvor mange gamle superbiler er det vel ikke som bare er garasjedronninger som aldri får strekke på musklene sine. Samtidig er noen sjokkerte over valget, i frykt for hva utfallet kan bli dersom noe går galt. Det fins kun en eneste Aston Martin Bulldog i hele verden. Det ville vært tragisk hvis vi skulle stå igjen med null Aston Martin Bulldog i verden…