På under fem dager har vi ønsket over 300 nye medlemmer velkommen – med et imponerende aldersgjennomsnitt på under 35 år. Dette, kombinert med at vårt Oslokontor markerer sitt første fulle driftsår, er en direkte indikasjon på at den norske kjøretøyhobbyen samler seg og anerkjenner behovet for en sterk, profesjonell paraply-organisasjon. Det siste året har med all tydelighet vist hvorfor denne samlingen er avgjørende. Vi har oppnådd betydelige gjennombrudd i politiske saker som er kritiske for hobbyens fremtid. I juni, etter 13 års vedvarende arbeid, fattet et enstemmig Storting det historiske vedtaket om å unnta etanolfri 98 oktan fra innblandingskravet for biodrivstoff. Dette førte til at Circle K nylig varslet om at de etter 10 års fravær gjeninnfører 98 oktan på en rekke stasjoner. I september fulgte en vel så viktig utvikling da Europaparlamentet instilte på en helomvending i ELV-saken (End-of-Life Vehicles) – stikk i strid med Europakommisjonens opprinnelige, og for hobbyen svært skadelige, forslag. Vi anser ingen av disse sakene som endelig avklart. Trusler kan dukke opp igjen, men det er ingen tvil om at retningen i disse sakene nå er svært god.
AMCAR og ReFuel hviler imidlertid ikke på dette. Tvert imot har disse fremskrittene ført til en intensivering av arbeidet. Vi ser at en målrettet, faktabasert og profesjonell tilnærming gir resultater. Som en konsekvens av dette har vi økt satsningen. Bemanningen på Oslokontoret alene er doblet, fra 3 til 6 ansatte på 12 måneder, for å styrke det politiske arbeidet og tilstedeværelsen nær beslutningstakerne. AMCAR og ReFuel teller nå 27 heltidsansatte, som hver dag arbeider med det overordnede mål for øyet å utgjøre en reell og positiv forskjell for norsk kjøretøyhobby. Dette engasjementet er tuftet på en dyp overbevisning om at kjøretøyhobbyen representerer en uvurderlig samfunnsverdi. Den er en teknisk og sosial arena som bygger mestringsfølelse, fellesskap og broer mellom generasjoner – noe den vellykkede rekrutteringen av unge medlemmer tydelig beviser. For AMCAR og ReFuel er det ingen motsetning mellom kjøretøy som hobby og kjøretøy som kulturarv; det ene er en forutsetning for det andre. De 35 000 medlemmene er fundamentet for den autoriteten og slagkraften som kreves for å sikre hobbyens rammevilkår. I tillegg har vi nå 180 tilsluttede klubber som igjen representerer over 40.000 entusiaster. Deres støtte er drivstoffet for de resultatene vi nå ser. Arbeidet fortsetter med uforminsket styrke og vi stiller nå inn siktet på et «hårete mål» om å oppnå 50.000 medlemmer innen utgangen av 2030.
AMCARs Bilpolitiske Prioriteringer i 2026
Frem mot og igjennom 2026 vil AMCAR og ReFuel jobbe for en rettferdig og forutsigbar bilpolitikk som tar vare på den rullende kulturarven. Våre prioriterte saker er for tiden:
- Nei til dobbel CO2-avgift (ETS2): Kreve en garanti fra regjeringen om at norske bilister ikke blir dobbeltbeskattet når EUs kvotesystem (ETS2) innføres. Den norske CO2-avgiften må reduseres tilsvarende.
- Sikre riktig drivstoff: Fortsette arbeidet med å sikre landsdekkende og permanent tilgang på etanolfri bensin (E0) i hele landet for å beskytte den eldre kjøretøyparken.
- Følge og agere på aktuelle EU-forslag: Arbeide for fornuftige og tilpassede EU-regler (f.eks. PKK-intervaller og ELV-direktivet) for veterankjøretøy og hobbybiler.
- Avgiftsfritak for entusiastkjøretøy:
- Fullt fritak for engangsavgift for alle kjøretøy 15 år og eldre.
- Halv moms (MVA) ved import av kjøretøy 15 år og eldre. - Fjerne vektavgiften: Avvikle vektkomponenten i engangsavgiften, da den straffer trafikksikkerhet (større biler er sikrere) og rammer familiebiler og entusiastkjøretøy uforholdsmessig hardt.
Med medlemsvekst, vellykket rekruttering av unge entusiaster og store politiske seire i ryggen, ser fremtiden for norsk kjøretøyhobby lysere ut enn på lenge. Vi har momentum, vi har et profesjonelt apparat, og vi har 75 000 stemmer i ryggen. Men denne kampen vinnes ikke på sidelinjen. Hvert eneste medlem teller i det politiske regnskapet.
Er du ikke medlem? Bli det i dag. Er du allerede medlem? Oppfordre en venn i hobbyen til å melde seg inn.
Sammen er vi garantisten for at kjøretøyhobbyen og den rullende kulturarven har en fremtid på norske veier.