Elon Musk imot et nytt lovforslag som gir elbiler økonomiske fordeler
Elon Musk imot et nytt lovforslag som gir elbiler økonomiske fordeler
Elon Musk imot et nytt lovforslag som gir elbiler økonomiske fordeler

Elon Musk imot et nytt lovforslag som gir elbiler økonomiske fordeler

Beskylder GM og Ford for urent spill i kulissene bak demokratenes nye elbil-insentiver.

Joe Biden og Demokratene har lenge jobbet med ett nytt forslag om hvilke fordeler elbiler skal få for å sette fart i salget i USA. Som saken står i dag kan hver enkelt fabrikk få opp til 7500 dollar i insentiver per bil opp til en salgsgrense på 200.000 solgte eksemplarer.

Nå har allerede Tesla og GM solgt mere biler enn det, men alle fabrikkene vil starte på null igjen når den nye 10-års loven går gjennom. Den går i korte trekk ut på at de første fem årene (2022-2027) vil alle elektriske biler solgt i USA (opp til en viss prisgrense for ulike typer biler) kunne få 7500 dollar i insentiver per bil. Men det er bare starten, for det er en del interessante tilleggs-bonuser.

For hvis elbilen er bygget på en fabrikk med fagforeningsarbeidere, så vil man kunne få 4500 dollar ekstra i insentiver per bil, og 500 dollar ekstra oppå det igjen hvis batteripakken er laget på amerikansk jord. Fra 2027 vil så kun elbiler satt sammen i USA være tilgjengelig for insentiver, og alt dette har fått Elon Musk, sjefen for Tesla, til å reagere. Han mener Ford (som produserer sin Mustang Mach-E i Mexico) og GM står bak det hele, og at de vil dra stor fordel av de nye reglene. Først og fremst fordi de som jobber hos GM og Ford er medlemmer av fagforeningen UAW, mens Tesla skyr unna alt som heter fagforeninger i sine lokaler og fabrikker. Dette betyr at Tesla automatisk mister 4500 dollar per bil i insentiver som gis til fabrikker hvor bilene er satt sammen av fagforeningsmedlemmer, mens Ford og GM vil kunne innkassere disse pengene. Merker som Toyota og Honda som også har store fabrikker i USA, har heller ikke fagforeninger, og havner således i samme bås som Tesla.

I tillegg mener Musk at forslaget vil gjøre USAs allerede massive budsjettunderskutt enda større, og at det vil hindre teknologisk framgang. Han ber derfor kongressen om å stoppe forslaget:

«Honestly, it might be better if the bill doesn’t pass. I'm literally saying get rid of all subsidies», sa Musk under WSJ CEO council møtet i San Francisco nylig, og fulgte opp med at regjeringen gjorde best i å holde seg unna.
«The government should I think just try to get out of the way and not impede progress».

Musk stiller seg også negativ til demokratenes forslag om å skatte milliardærer: "It does not make sense to take the job of capital allocation away from people who have demonstrated great skill ... and give it to, you know, an entity that has demonstrated very poor skill in capital allocation, which is the government", sa Musk som et lite stikk til regjeringen.   

Biden har for øvrig nylig signert en såkalt executive order, hvor det det står at den føderale regjeringen skal være karbonnøytral i 2050, og at alle deres biler og trucks skal være helelektriske innen 2035 (dette er rundt 600.000 kjøretøy totalt).