Nå har allerede Tesla og GM solgt mere biler enn det, men alle fabrikkene vil starte på null igjen når den nye 10-års loven går gjennom. Den går i korte trekk ut på at de første fem årene (2022-2027) vil alle elektriske biler solgt i USA (opp til en viss prisgrense for ulike typer biler) kunne få 7500 dollar i insentiver per bil. Men det er bare starten, for det er en del interessante tilleggs-bonuser.
For hvis elbilen er bygget på en fabrikk med fagforeningsarbeidere, så vil man kunne få 4500 dollar ekstra i insentiver per bil, og 500 dollar ekstra oppå det igjen hvis batteripakken er laget på amerikansk jord. Fra 2027 vil så kun elbiler satt sammen i USA være tilgjengelig for insentiver, og alt dette har fått Elon Musk, sjefen for Tesla, til å reagere. Han mener Ford (som produserer sin Mustang Mach-E i Mexico) og GM står bak det hele, og at de vil dra stor fordel av de nye reglene. Først og fremst fordi de som jobber hos GM og Ford er medlemmer av fagforeningen UAW, mens Tesla skyr unna alt som heter fagforeninger i sine lokaler og fabrikker. Dette betyr at Tesla automatisk mister 4500 dollar per bil i insentiver som gis til fabrikker hvor bilene er satt sammen av fagforeningsmedlemmer, mens Ford og GM vil kunne innkassere disse pengene. Merker som Toyota og Honda som også har store fabrikker i USA, har heller ikke fagforeninger, og havner således i samme bås som Tesla.