En av tidenes råeste Camaroer er mye bil for pengene
En Camaro skapt for å skjære gjennom luften som en varm kniv gjennom smør.
En av tidenes råeste Camaroer er mye bil for pengene

En av tidenes råeste Camaroer er mye bil for pengene

Verdens mest bøllete Camaro skrev Motor Trend da bilen var ny. Men designet er kanskje i overkant for mange?

Når man rusler rundt på de store gigantmessene for klassiske biler, får man titt og ofte den gledelige følelsen av å støte på en bil man leste om når den var ny, men som for lengst har gått i glemmeboken. Et godt eksempel i så måte skjedde på messen i Padova nylig, hvor jeg plutselig støtte på en sølvfarget bil som jeg ved første øyekast trodde var en stylet Mitsubishi 3000 GT. Da jeg kom nærmere så jeg imidlertid at det var en Camaro av fjerde generasjon. Og ikke hvilken som helst Camaro, men «World’s baddest Camaro» ifølge mars 1994-utgaven av Motor Trend.

Vi snakker om den såkalte C8 SuperNatural som ble bygget av Callaway Engineering i Old Lyme, Connecticut. Callaway var kjent for brutale høyhastighetsbygg (hvem husker ikke Callaway Sledgehammer basert på Corvette C4?), og hadde på tidlig 90-tall opparbeidet seg et rykte som et av de aller mest seriøse performance-firmaene i bransjen.

SuperNatural var bygd på den nye Camaroen som Chevrolet introduserte i januar 1993 som 1993-modell. Under panseret fikk Callaways versjon en 350 (5,7-liter) LT1 V8 borret opp til 383 kubikktommer (6,3-liter), med smidde stempler og veivaksel, Carrillo råder, Callaway CC3 kamaksel og CNC-topper (for å nevne noe) som ga 404 hk. Lydbildet ble vakkert ivaretatt av store headers, og kreftene ble overført til bakhjulene via en 6-trinns manuell gearkasse. 18-toms OZ racingfelger på Pirelli P-Zero gummi, et spesiallaget eksosanlegg, et stivere hjuloppheng og Brembo bremser var med på å gjøre det hele til en seriøs kjøremaskin med en toppfart på 285 km/t.

Bilen ble offisielt vist fram av Callaway for første gang på bilustillingen i Los Angeles i januar 1994. SuperNatural kunne leveres med vanlig Camaro-karosseri, men man kunne også kjøpe et egendesignet aerobody-kit signert Paul Deutschman som inkluderte et nytt redesignet frontparti med lengre og lavere nese, samt endringer ulike steder rundt om på karosseriet. Callaways karakteriske 4 åpninger bak alle hjul var også på plass, og valgte man aerobody-kitet sammen med motoroppgraderingen ble bilen til en C8 SuperNatural. Noen kunder bestilte biler gjennom forhandleren Mystic Chevrolet, mens andre sendte sin nye Camaro til Callaway for konversjonen. Noen tok bare motorpakken, andre tok bare aerobody-kitet. Gjorde man begge deler fikk man en såkalt C8 SuperNatural, og kun 18 slike ble bygget.

Bilen har altså sjeldenhet så det holder, og med Callaway-stamtavle bør alt ligge til rette for en seriøs samlerbil. Men så har ikke skjedd ennå. Bilen i Padova var en 1995-modell, og den stod til salgs for 29.000 Euro. Det virker også å være en ganske riktig pris. En 1993-modell ble nylig solgt på Bring a Trailer for 34.000 dollar. Vi snakker altså om rundt 300.000 kroner for en særdeles rask bil fra en veletablert performance-aktør produsert i lave produksjonstall, men personlig mistenker jeg kanskje at det kontroversielle designet blir i overkant aerodynamisk for mange. Men mye bil for pengene er det utvilsomt!