• Artikler
  • Podcast
  • Kalender
  • Garasjen
  • Om
  • Blogg
Bli medlem
En konkurranse i eleganse
En konkurranse i eleganse
En konkurranse i eleganse
Tekst Lord Arnstein Landsem Bilder Lord Arnstein Landsem

En konkurranse i eleganse

Tekst Lord Arnstein Landsem Bilder Lord Arnstein Landsem

Vi tok turen til verdens mest eksklusive bilutstilling

Verdens beste bilutstilling? Det kommer selvsagt an på hva dine interesser er innenfor bil, men for mange -inkludert undertegnede - er Concorso D’Eleganza Villa D’Este den aller beste.

Her er stikkordene eksklusivitet, eleganse og skjønnhet, og det gjelder alt fra bilene til omgivelsene og folkene. Hvert år blir 50 biler invitert, og standarden for å kunne få en slik invitasjon er skyhøy. Vi snakker utsøkte godbiter fra øverste hylle, gjerne med en spennende forhistorie i form av eiere, karosserimakere eller løpshistorikk. Mange har vært gjenstand for restaureringsjobber hvor ingen kroner er spart på noe som helst, mens andre kanskje har blitt invitert fordi bilen fortsatt har litt patina.

Tradisjonelt sett finner «Konkurranse i eleganse» (fritt oversatt) sted ved Villa D’Este hotellet som er nydelig plassert i forhold til Como-sjøen på lørdag. Den er da ikke tilgjengelig for publikum. Så flytter bilene seg til plenen utenfor Villa Erbe ikke så veldig langt unna på søndag, og da har publikum muligheten til å komme. I år ble det ikke sånn grunnet Covid-19, noe som betydde at søndag ikke ble åpen for publikum.

Concorso-utstillinger var vanlige i Europa fra slutten av 20-tallet, men ble gradvis borte utover 60-tallet. Etter noen få forsøk på å få i gang en skikkelig Concorso-utstilling på europeisk jord igjen, tok BMW kontroll over det hele i 1999, og har siden vært utstillingens beskytter. Det tyske merket har skjønt hvordan en slik utstilling skal være, og har gjort det hele til en utsøkt forestilling. En fagjury velger til slutt sin favoritt, men i dette selskapet er alle vinnere. For har du først fått en invitasjon hit med bilen din, har du vunnet, enkelt og greit.

Her er noen av høydepunktene fra 2021 Concorso D’Eleganza Villa D’Este, som forhåpentligvis får fram litt av hvorfor undertegnede synes dette er verdens beste bilutstilling.

Rundt omkring finner man mange enestående biler som ikke er på selve utstillingen. På lørdag så jeg en Maserati Shamal på henger langs veien, noen folk som drev og fikset på en Lancia 037, og her en aldeles nydelig 2018 Maserati Sciadipersia, som var en one-off laget av Touring Superleggera.
Rundt omkring finner man mange enestående biler som ikke er på selve utstillingen. På lørdag så jeg en Maserati Shamal på henger langs veien, noen folk som drev og fikset på en Lancia 037, og her en aldeles nydelig 2018 Maserati Sciadipersia, som var en one-off laget av Touring Superleggera.
I konseptbilklassen fant man denne 2019 Bugatti Centodieci.
I konseptbilklassen fant man denne 2019 Bugatti Centodieci.
Å rygge med en Lamborghini Countach er en egen øvelse. På Villa D’Este holder det selvsagt ikke med en vanlig Countach, dette er Walter Wolf sin spesial-versjon fra 1978.
Å rygge med en Lamborghini Countach er en egen øvelse. På Villa D’Este holder det selvsagt ikke med en vanlig Countach, dette er Walter Wolf sin spesial-versjon fra 1978.
Det finnes en egen klasse for nye konseptbiler, her en 2019 Pininfarina Battista.
Det finnes en egen klasse for nye konseptbiler, her en 2019 Pininfarina Battista.
Juryen på plass.
Juryen på plass.
En slik rekke med biler vil du neppe få se noe annet sted enn på Villa D’Este.
En slik rekke med biler vil du neppe få se noe annet sted enn på Villa D’Este.
En 1996 Porsche 911 GT1, er noe av det sjeldneste man kan finne i Porsche-verdenen. Akkurat denne er enda sjeldnere, for dette er en av de to prototypene med 993-lys (gateversjonene fikk 996-lys).
En 1996 Porsche 911 GT1, er noe av det sjeldneste man kan finne i Porsche-verdenen. Akkurat denne er enda sjeldnere, for dette er en av de to prototypene med 993-lys (gateversjonene fikk 996-lys).
En av 50-tallets vakreste sportsbiler: 1959 BMW 507.
En av 50-tallets vakreste sportsbiler: 1959 BMW 507.
Har man først en utsøkt 1973 Ferrari 365 GTB/4 (gjerne kalt «Daytona»), så bør man kle seg deretter.
Har man først en utsøkt 1973 Ferrari 365 GTB/4 (gjerne kalt «Daytona»), så bør man kle seg deretter.
Barsk front på denne 1953 Alfa Romeo 1900 C Sprint «Supergioiello» («superjuvel» på norsk), med karosseri av Ghia.
Barsk front på denne 1953 Alfa Romeo 1900 C Sprint «Supergioiello» («superjuvel» på norsk), med karosseri av Ghia.
En nydelig BMW 328 fra 1938
En nydelig BMW 328 fra 1938
Kan det bli vakrere enn denne 1938 Delage D8-120S? En vanvittig oppvisning i 30-talls karosseribygger-kunst, utført av De Villars.
Kan det bli vakrere enn denne 1938 Delage D8-120S? En vanvittig oppvisning i 30-talls karosseribygger-kunst, utført av De Villars.
En av 50-tallets glemte skjønnheter: 1954 Siata 208 CS.
En av 50-tallets glemte skjønnheter: 1954 Siata 208 CS.
Ikke en bil man ser hver dag: 1964 Alpine M64 som vant prisen for lavest bensinforbruk under Le Mans i 1964, med kun 1,12 liter på mila. Motoren er en 1,1-liters firer.
Ikke en bil man ser hver dag: 1964 Alpine M64 som vant prisen for lavest bensinforbruk under Le Mans i 1964, med kun 1,12 liter på mila. Motoren er en 1,1-liters firer.
På en slik utstilling må musikken selvsagt være deretter
På en slik utstilling må musikken selvsagt være deretter
En stilfull 1937 Lagonda LG45 Rapide. Med sin 4,5-liters sekser under panseret var bilen god for 160 km/t.
En stilfull 1937 Lagonda LG45 Rapide. Med sin 4,5-liters sekser under panseret var bilen god for 160 km/t.
Steyr fra Østerrike har laget mye forskjellig opp gjennom årene, inkludert pene biler, som denne 1939 Steyr 220 Sport-Kabriolet med karosseri fra Gläser.
Steyr fra Østerrike har laget mye forskjellig opp gjennom årene, inkludert pene biler, som denne 1939 Steyr 220 Sport-Kabriolet med karosseri fra Gläser.
Her er det mye å ta tak i for de som er opptatt av trafikksikkerhet, men har man en 1955 Mercedes-Benz 300SL er det fint å imponere med de vakre dørene.
Her er det mye å ta tak i for de som er opptatt av trafikksikkerhet, men har man en 1955 Mercedes-Benz 300SL er det fint å imponere med de vakre dørene.
Stor mann i liten bil. Eieren Elad Shraga bak rattet på sin 1949 OSCA MT4 Siluro.
Stor mann i liten bil. Eieren Elad Shraga bak rattet på sin 1949 OSCA MT4 Siluro.
Ett av de vakreste syn man kan se: En 1960 Ferrari 250 GT California SWB.
Ett av de vakreste syn man kan se: En 1960 Ferrari 250 GT California SWB.
Utenfor hotellet mitt, på vei til middag, dukket det plutselig opp en til Porsche 911 GT1! Med ingen ringere enn tidligere Formel 1 fører Mark Webber bak rattet. Only in Villa D’Este!
Utenfor hotellet mitt, på vei til middag, dukket det plutselig opp en til Porsche 911 GT1! Med ingen ringere enn tidligere Formel 1 fører Mark Webber bak rattet. Only in Villa D’Este!
Undertegnede tok en selfie med Mark Webber, som var vennligheten selv.
Undertegnede tok en selfie med Mark Webber, som var vennligheten selv.
Bli medlem i dag og få masse fordeler!
Bli med nå
Relaterte artikler

Refuel©2025

Refuel©2025
Konto Personvern Cookies