Er man på et budsjett kreves det mer kløkt når man skal handle seg morsom bil. Selv om de fleste ikoniske biler innenfor bilhobbyen i dag har galoppert opp i pris, finnes det noen unntak. Mange av disse bilene tilbyr noe alternativt i kjøre- og eierglede som ikke vokser proporsjonalt med prisen man betaler. Så har du lyst til å prøve? Her har du mine 10 utvalgte ikoniske entusiastbiler på budsjett. Alle tilgjengelige i grei stand til rundt 50.000 kroner, selv om strøkne eksemplarer selvsagt kan være verdt mer, mens slitne biler med behov for oppussing kan koste helt ned i 10-20.000 kroner.
VW Type 1 «Boble» 1938-1978
21,5 millioner bygget og solgt uten signifikante endringer. Det sier sitt. Så mange mennesker kan ikke ta feil – dette er en bil å ha. Her traff Ferdinand Porsche blink i å lage en folkelig enkel romslig bil med en sjarmerende motorlyd fra den 4-sylindrede luftavkjølte boxermotoren i hekken. Morsom å kjøre er den også, så lenge du ikke skal foreta forbikjøringer i 80 km/t. Mange boble-modeller har blitt veldig dyre i enkelte samlermiljøer. Men det er de med en tvist og produksjonsdetaljer de mest ihuga boble-entusiastene setter pris på, og de aller eldste eksemplarene vil du ikke få for noen spesielt hyggelig pris. For en som ikke har hatt «Boble» før vil bilen, etter min mening, selv i de rimelige og litt «mindre ettertraktede modellene» gi den samme sjarmen, kjøregleden og opplevelsen av å eie. I tillegg er «Bobla» enkel, solid og det er lett å få tak i deler. Den bringer alltid frem et smil og gjenkjennende nikk når man er ute og kjører. Alle kjenner noen som kjenner noen som har hatt ei «Boble». Vær forberedt på at noen vil komme bort til deg å fortelle en historie når du er ute og kjører deg en tur.