EU skal nå komme sammen for å drøfte utslippskravene, og det er ventet at denne prosessen vil ta to år før man har lovfestet kravene. Det er ventet at mange land vil prøve å få til unntak for å skjerme sin egen industri, men ministre har uttalt at «alle bilfabrikanter må bidra til denne reduksjonen», noe som indikerer at det kan bli vanskelig for Italia å få til et unntak for sine mest eksklusive bilprodusenter.
Minister Cingolani (med en fortid fra Ferrari) sier at italienske superbiler vil utgjøre en minimal fraksjon av et marked som selger millioner av biler. I fjor solgte Ferrari 9100 biler på verdensbasis, mens Lamborghini solgte 7400 biler. Til sammenligning solgte VW-gruppen 9,3 millioner biler i 2020, mens det totalt sett ble solgt 63,8 millioner biler på verdensbasis i 2020.
Cingolani sier «Unntaket er noe vi diskuterer med andre partnere i Europa, og jeg er overbevist om at det ikke blir noe problem», og understreker samtidig at Italia er klar over den nødvendige overgangen til elektrisk mobilitet.
Her skal det sies at både Ferrari og Lamborghini har erfaring med hybrid-drivverk, og at begge har helelektriske biler på trappene. Samtidig vil det nok være en god del «petrolheads» som vil være begeistret over muligheten for å kunne kjøpe en Ferrari med bensinmotor etter 2035. «Time will show», som en viss norsk racerpersonlighet så treffende sa det.