Er «New school» det nye hotte?
Er «New school» det nye hotte?
Er «New school» det nye hotte?

Er «New school» det nye hotte?

Det tror i alle fall amerikanske ICON, når de lanserer sin nye forundringspakke.

Konseptet ICON ble født da Jonathan Ward fra Los Angeles ønsket en respons til hvordan samlermarkedet utviklet seg. Han så at interessen for klassiske biler med moderne egenskaper, og planen hans utvidet seg. Sammen med kona startet han i 1996 opp TLC, som i dag er USAs største Land Cruiser Service senter. Toyota-sjefene var så fornøyde at Mr.Toyoda i egen person tok kontakt med Jonathan for å lage tre konseptbiler. Dette endte opp med å bli den ferdige bilen, 2007 Toyota FJ Cruiser. Det fikk Jonathans tanker til å hoppe videre. Hvordan ville han gjort FJ40, om han hadde fått lov til å gjøre om den?

Planene ekspanderte inn i det som i dag er ICON. Håndbygde, klassiske biler med moderne kjøreegenskaper. De håndbygger custombiler skreddersydd for eiere som kommer inn med bilene sine, men selskapet har også tre «produksjonsmodeller».Disse er FJ, som tar utgangspunkt i Toyota Land Cruiser mellom 1960-1975, BR som tar utgangspunkt i Ford Bronco fra 1966-1975, og TR, som er Chevrolet pickuper fra 1947-1953. Tidligere har de bygget klassiske ICON TR lik den originale 1952 Chevrolet 3100 bare med moderne innmat. Nå har de lansert en helt ny stil på pickupen. Nemlig «New school».

Men hva betyr egentlig «New school»? Vel, deres tidligere utgave av ICON TR, som den kalles, ble bygget i klassisk old school-stil, med tanker om å beholde den retro stylingen. Deres nye New School-serie derimot har det blitt kastet ut vinduet. Bilen dere ser på bildet er den første som er bygget, og står på en håndbygget Art Morrison-chassis. Den har uavhengig hjuloppheng på alle fire hjul, med justerbare coilovere og tannstangstyring. Felgene er 18-tommere, smidde sådan. Under panseret står en LS3 V8er fra GM på 6,2 liter med innsprøytning på 440 hestekrefter! Den har en sekstrinns manuellkasse, og for å holde kreftene i sjakk så er bremsene signert Brembo. Den skal med andre ord lett holde følge med det meste du finner på ditt neste Cars & Coffee treff.

Prøv å konfigurere din helt egne ICON TR her: https://www.icon4x4.com/tr/config

Men det er ikke bare kjøreegenskapene som skal være prima vare på denne rakkeren. Fargen på nettopp denne bilen er tatt fra Porsche-paletten, og heter «Chalk». Utvendig har detaljene som før var i krom blitt lakkert i en oksidert sølv/svart-farge, for et mer moderne utseende. Planet er fylt med Shu Sugi Ban valnøtt-plank, som er jobbet med på en gammel tradisjonell japansk måte hvor overflaten er forkullet for å bevare materialet. Det ser bare helt rått ut, og står i stil med resten av bilens ytre detaljer.

Innvendig som utvendig har Thriftmasteren beholdt 50-tallssjelen sin, men også her med oppgradert moderne teknologi. Setene er av mikroslipt skinn, og det nye rattet er av klassisk utseende, men nedskalert en del for å være mer behagelig og moderne å kjøre med. Rattstammen er naturligvis justerbart til hver enkelt sin preferanse, og det er naturligvis elektriske vinduer. Den har også fått seg et lite ryggekamera med skjult LCD-skjerm i det klassiske dashpanelet, moderne instrumentering, LED-lys gjennomgående i hele hytten, og Pioneer lydsystem. Ikke dårlig!

Det kanskje mest imponerende med den håndbygde bilen er hvor bra stilen er opprettholdt. Den er rett og slett sømløs, og ICON lykkes utrolig godt med nettopp det å sette standarden for hva «New school» innebærer. Det er ikke sagt verken pris eller hvem kjøperen på den første ICON TR New School-bilen er, men ønsker du selv å bestille en så er det fullt mulig, med alskens modifikasjoner gjort med den. Enten du ønsker 3-window eller 5-window. Du får både karosseri og felger i hvilken som helst farge du ønsker. Du kan velge type glass, treverk i planet, material og farge på interiøret og teppet, manuell eller automat, og diverse ekstrautstyr. Det er en helt konge bil, men du er nok nødt til å belage deg på å betale en grei sum for å sikre deg en!