Etter 25.000 timer har mesterverket gjenoppstått!
Et syn for guder - Lamborghini Countach LP500
Etter 25.000 timer har mesterverket gjenoppstått!

Etter 25.000 timer har mesterverket gjenoppstått!

Den aller første Countach ble ofret i en krasjtest. Så hva gjør man når man har lyst på en bil som ikke fins lenger? Da får man Lamborghini til å bygge en helt ny fra bunnen av!

Besøkende på Geneve-utstillingen i 1971 måpte da de kom til Bertones stand og fikk se et gult vidunder. Lamborghini Countach. Med en form som fra en annen planet, og som designmessig så ut til å være 50 år nyere enn bilen den etter hvert kom til å erstatte: Miura.

Bak mesterverket stod et ungt team med folk som ingeniør Gian Paolo Dallara, testfører Bob Wallace, designer Marcello Gandini og sjefsingeniør Paolo Stanzani. Den aller første Countach, kalt Countach LP500 var en konseptbil, men Lamborghini så at interessen for en produksjonsversjon var skyhøy. Derfor startet man umiddelbart med å utvikle en gateversjon (som ble til Countach LP400 da produksjonen kom i gang i 1974), som beholdt grunndesignet fra LP500, men som allikevel også er veldig ulik LP500 hvis man starter og ser litt nærmere på bilene.

Siden LP500 var en konseptbil, trengte ikke Gandini å bry seg om praktiske detaljer som støtfangere, speil eller andre ting (gud forby spoilere, vinger og sideskjørt) som kunne ødelegge hans rene design. Åpningene for luft viste seg å være alt annet enn tilstrekkelig for kjøling til motoren, noe som var en del av alt det man måtte ordne for at LP400 kunne gå i produksjon.

Innvendig boltret Gandini seg med heftige detaljer, inkludert varsellys inni rattet som var tydelig inspirert av sci-fi filmer. Rattet var av 1-eikers typen, og setene hadde supersportslige seter som var så lavt plassert som mulig med stilige segmenterte blokker i mønsteret. Motoren var en 5-liters versjon av den solide 3,9-liters tolveren, derav navnet LP500 (500 for 5 liter).

Etter å ha blitt vist på ulike utstillinger og gjennomgått sin dose med testing langs veiene (hvor 5-literen visstnok tok kvelden), og hvor man oppdaget at motoren fikk altfor lite kjøling, ble konseptbilen ofret i en obligatorisk krasjtest, som måtte til for å få Countach godkjent som produksjonsbil.

Og det var det. Den aller første Countach var borte. For godt. Helt til den berømte Lamborghini-samleren Albert Spiess begynte å se på det. Sveitseren eier en hel rekke Lamborghinier, inkludert noen av de mest berømte konseptbilene, og fant ut at den første Countach LP500 hadde gjort seg i samlingen. Hvis bilen ikke finnes, hvorfor ikke få Lamborghini til å bygge den på nytt? Tegningene har de jo, og alt er mulig.

Dermed fikk Polo Storico, Lamborghinis egen historiske restaurerings-avdeling ansvaret for å bygge opp en helt ny Countach LP500 fra grunnen av. For komplett autensitet brukte man arbeidsmetoder som de var i 1971, som inkluderte å forme karosseripaneler for hånd, mens moderne software-scanning sørget for at alt av proporsjoner ble 100 prosent nøyaktig.

Bilen har til og med fått gjenoppbygd stålplate-chassiset som var unik for konseptbilen, samt dashbord, seter og alt annet som var unikt for LP500. Man fikk til og med Pirelli til å ta fatt på oppgaven med å lage et helt nytt one-off sett med 1971 Cinturato CN12 dekk, selv om selve gummiblandingen er av mer moderne variant.

Mest arbeid gikk med i å sørge for at alle proporsjoner ble helt nøyaktige, og den jobben alene tok 2000 timer. Etter ytterligere 23.000 timer ble resultatet en helt ny 1971 Countach LP500, som fikk sin offisielle debut på Concorso D’Eleganza Villa D’Este i helgen som var. Det beste med den gule herligheten (selvsagt i helt riktig lakkode), er at nå kan man se Countach som den opprinnelig var når den var en konseptbil i 1971. Det må man takke Albert Spiess og Polo Storico for.