Bak mesterverket stod et ungt team med folk som ingeniør Gian Paolo Dallara, testfører Bob Wallace, designer Marcello Gandini og sjefsingeniør Paolo Stanzani. Den aller første Countach, kalt Countach LP500 var en konseptbil, men Lamborghini så at interessen for en produksjonsversjon var skyhøy. Derfor startet man umiddelbart med å utvikle en gateversjon (som ble til Countach LP400 da produksjonen kom i gang i 1974), som beholdt grunndesignet fra LP500, men som allikevel også er veldig ulik LP500 hvis man starter og ser litt nærmere på bilene.
Siden LP500 var en konseptbil, trengte ikke Gandini å bry seg om praktiske detaljer som støtfangere, speil eller andre ting (gud forby spoilere, vinger og sideskjørt) som kunne ødelegge hans rene design. Åpningene for luft viste seg å være alt annet enn tilstrekkelig for kjøling til motoren, noe som var en del av alt det man måtte ordne for at LP400 kunne gå i produksjon.