Facel Vega Le Mans med Hemi V8: Etter 60 år skal bilen ferdigstilles
Facel Vega Le Mans
Facel Vega Le Mans med Hemi V8: Etter 60 år skal bilen ferdigstilles

Facel Vega Le Mans med Hemi V8: Etter 60 år skal bilen ferdigstilles

Kunne denne bilen ha sørget for den første seieren til en amerikansk V8 på Le Mans?

Alle kjenner til historien om da Ford satset alt på å vinne Le Mans, og etter to katastrofale forsøk i 1964 og 1965, kunne de innkassere seiren i 1966, som ble første gang en bil med amerikansk V8-motor vant 24-timers løpet på Le Mans. Men historien kunne vært helt annerledes. Hva om franske Facel Vega hadde vunnet løpet med en Chrysler Hemi V8 innabords? Det var i hvert fall det som var planen.

Facel Vega er et av tidenes mest myteomspunne merker. Bilenes eleganse og karisma har ført dem inn i mengder av filmer og tegneserier, og her hjemme preget en Facel Vega coveret til Lars Mytting sin bestselger-roman «Hestekrefter». Som bilmerke eksisterte bare Facel Vega i ti år (1954-64), men satte dype spor etter seg.

Imidlertid kunne det vært så mye mer. Like før Facellia-modellen ruinerte merket grunnet sine motorproblemer (og gratis bytte av motor), begynte man å se på mulighetene for å bygge en racerbil som skulle konkurrere i den øverste klassen på Le Mans. Målet var å delta i 24-timers løpet i 1964, og løpsbilen skulle få en Chrysler 392 (6,4-liter) Hemi V8 på 465 hk. Det skulle være nok til å få den 97 centimeter høye racerbilen med aluminiums-karosseri opp i 330 km/t, etter konsernets beregninger.

392 Hemi kom i 1957, og var på 6435 ccm. Den ble brukt i flere av de flotteste Chrysler (og Imperial) modellene i 1957 og 1958, og dukket også opp i Facel Vegas fantastiske firedørs luksusbil kalt Excellence. På dragstripen fikk 392-motoren raskt et enormt rykte, og var gjennom hele 60-tallet mer enn konkurransedyktig på kvartmila. Imidlertid dukket den helt nye 426 Hemi (7-liter) opp i 1964 som en ren løpsmotor beregnet på Nascar-racing. Alle motor-interesserte kjenner dens rykte, og utilnærmelige status som en av de mest fantastiske motorer noensinne laget. Det er all grunn til å tro at hadde Facel Vega bilen blitt ferdig til Le Mans, ville man skrotet planen om en 392 Hemi, og i stedet gått for den ekstremt potente 426 Hemi.

Dette kan forklare den litt forvirrende informasjonen om Hemi-motoren til bilen. På brosjyrene trykket opp til denne rekreasjonen står det 392 Hemi, som nok baserer seg på de opprinnelige planene, men på tegningen som stod på selve standen stod det 426 Hemi, og brutale 580 hk ved 5800 omdreininger. Det virker også logisk at både Facel Vega og Chrysler ville ha insistert på å bruke 7-liters motoren i stedet for den eldre 6,4-liters motoren på Le Mans, og Chryslers 7-liters motor ville garantert ikke stått tilbake for Ford GT40 sin 7-liters motor effektmessig.  

Femtrinns-girkassen som skulle brukes i Facel Vega sin løpsbil ble utviklet av tidligere Maserati og Ferrari-ingeniør Valerio Colotti, og dekk og skivebremser ble spesiallaget hos Dunlop. En prototype ble laget (visstnok 80 prosent ferdig), men da konsernet gikk dukken, ble denne prototypen skrotet/nedplukket (kildene er usikre her). Alt som ble igjen var noen konstruksjonstegninger.

Det var i hvert fall det man i årtier trodde. Men karosseribygger Paulo Antunes visste bedre. Derfor satte han seg som mål om å bygge opp en ny rekreasjon av bilen, eksakt som den skulle ha vært hvis den hadde blitt bygd til Le Mans 1964. Rørrammen ble konstruert etter tegningene som var igjen, og det samme for hjuloppheng.

Den originale Hemi-motoren hadde han fått tak i tidligere, og en mann kom også en dag innom for å gi ham den originale girkassen til bilen. Ved hjelp av 3D-teknologi kunne han på årets Retromobile vise fram en modell i 1:1 skala for å gi en pekepinn om hvordan den helt ferdige bilen kommer til å bli når han er ferdig to år fra nå. 

Paulo har også fått lov av L’Amicale som eier rettighetene til merkenavnet til å bruke navnet Facel Vega og merkets logo på sin rekreasjon. Dermed er det bare å glede seg til 2024 for å se den ferdige Facel Vega Le Mans.